بلاگ

سه طلاقه چیست و شرایط رجوع آن چگونه است؟

سه طلاقه چیست و شرایط رجوع آن چگونه است؟

طلاق یکی از دلایل مراجعه زوجین به دادگاه خانواده است. هنگامی‌که ادامه زندگی مشترک میسر نمی‌باشد، زن و مرد می‌توانند با مراجعه به وکیل طلاق و طرح مشکل خود، با حق و حقوقی که دارند آشنا شوند و نسبت به ادامه مراحل طلاق اقدام کنند.
گاهی اوقات، شرایط زندگی زن و مرد و ارتباط بین آن‌ها به گونه‌ای است که به دفعات مکرر از هم طلاق می‌گیرند و دوباره به عقد دائم هم‌دیگر در می‌آیند. در این گونه موارد، واژه‌هایی مانند سه طلاقه، شش طلاقه و نه طلاقه مطرح می‌شود که هرکدام از آن‌ها، دارای قوانین مخصوص به خود هستند. مشاوره با وکیل پایه یک و طرح مسئله با او در چنین شرایطی، بسیار مهم و حائز اهمیت است.
در این مقاله، قصد داریم شما را با مفاهیم سه طلاقه، شش طلاقه و نه طلاقه آشنا و در ادامه، شرایط رجوع به زندگی مشترک را بیان کنیم. با ما همراه باشید…

 

برای مشاوره رایگان و شبانه روزی با بهترین وکیل تهران همین حالا با ما تماس بگیرید!

 

 

سه طلاقه چیست؟

سه طلاقه چیست؟
به طور کلی، در قانون جمهوری اسلامی ‌ایران، دو نوع طلاق وجود دارد: طلاق رجعی و طلاق بائن. طبق قانون، پس از جاری شدن صیغه طلاق بین زن و مرد و حضور حداقل 2 مرد عاقل و بالغ به‌عنوان شاهد طلاق، زن و شوهر از هم جدا می‌شوند. فرق بین طلاق رجعی و طلاق بائن در این است که در طلاق رجعی، پس از جاری شدن صیغه طلاق، شوهر می‌تواند به زن بازگردد. اما در طلاق بائن، چنین امکانی میسر نیست. از موارد طلاق بائن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طلاق زن یائسه؛
  • طلاقی که قبل از نزدیکی جنسی بوده باشد؛
  • طلاق خلع و مبارات، تا زمانی که زن رجوع به عوض نکرده باشد؛
  • سومین طلاق یک زن و شوهر که پس از سه بار وصلت صورت گرفته باشد.

درباره سومین طلاق زن و شوهر که سه طلاقه هم نامیده می‌شود، در قانون مدنی ماده 1057 به این صورت بیان می‌شود که، اگر زن و شوهر سه بار پیاپی با هم ازدواج کنند و سپس طلاق بگیرند، بر هم‌دیگر حرام می‌شوند. البته، تحت شرایطی، زوجین می‌توانند پس از سه بار ازدواج و طلاق پیاپی، به هم‌ رجوع کرده و دوباره به عقد همدیگر درآیند.
ملاقات با وکیل خانواده قبل از هرگونه تصمیمی ‌بسیار مهم است. به طور مثال، اگر در شهر تهران زندگی می‌کنید، قبل از اخذ هرگونه تصمیمی ‌درباره زندگی مشترک خود، بهتر است با یک وکیل خانواده تهران که از مهارت بالایی برخوردار است صحبت کنید تا در صورت بروز مشکلات آتی، از صدمات احتمالی جلوگیری به‌عمل آید.

⚖️ مطالعه بیشتر: مطالبه ثمن چیست و مهم ترین نکات حقوقی آن ⚖️

آیا سه طلاقه عده دارد؟

آیا سه طلاقه عده دارد؟
عده به معنی مدت زمانی است که پس از خواندن خطبه طلاق در نظر گرفته می‌شود که در آن زمان، زن نمی‌تواند با مرد دیگری ازدواج کند. چنان‌چه زن بخواهد ازدواج مجدد نماید، باید از مدت زمان عده گذشته باشد. این کار برای این صورت می‌گیرد که در صورتی‌که زن حامله باشد، تا آن زمان مشخص شود و والد فرزند نیز مشخص باشد. از طرفی، احتمال برگشت زوجین به یکدیگر و اتخاذ تصمیم دیگر، وجود داشته‌باشد.
اگر طلاق رجعی باشد (مانند طلاق اول، دوم، چهارم، پنجم، هفتم و هشتم)، مرد می‌تواند در مدت عده به زن رجوع کند. در غیر این‌صورت، مثلا در طلاق سوم یا ششم، حق رجوع در عده، برای مرد وجود ندارد.

⚖️ مطالعه بیشتر: آیا استرداد هدایای دوران عقد و نامزدی ممکن است؟ مهم ترین شرایط آن ⚖️

شرایط رجوع سه طلاقه

شرایط رجوع سه طلاقه
پس از سه طلاقه شدن زوجین، ازدواج مجدد آن زوج با همدیگر، از نظر شرعی و قانونی اشکال دارد. تنها درصورتی زن و مرد می‌توانند مجددا با همدیگر ازدواج کنند که زن به عقد دائم مرد دیگری د
درآید (که به او محلل می‌گویند) و با او رابطه زناشویی برقرار کند. سپس از وی طلاق بگیرد و با شوهر سابق خود عقد نماید. در صورتی‌که زن و مرد پس از ازدواج یا طلاق مجدد، درباره مواردی نظیر مهریه، یا تقسیم اموالی نظیر خانه یا ملک، به مشکل بربخورند، با مراجعه به وکیل ملکی، می‌توانند سوالات خود را مطرح نمایند و از حق و حقوق خود آگاه شوند. همچنین درصورت رضایت زوجین، هریک از آن‌ها می‌توانند با مراجعه به وکیل طلاق توافقی و اطلاع از شرایط این‌‌ شیوه طلاق، فرایند انجام مراحل طلاق را سریع‌تر پیش‌ببرند.

محلل چیست؟

همانطور که در بالا گفتیم، محلل یا حالا کننده، اصطلاحی است برای مردی که بعداز طلاق سوم با زوجه ازدواج می‌کند، تا زوجه بتواند بعداز جدایی از او، مجدداً به عقد همسر سابق خود درآید. وجود عقد دائم و انجام نزدیکی با محلل، از شروط صحت آن است.
طبق گفته فقها و صاحب‌نظران دینی، فلسفه پیش‌بینی محلل، سخت‌تر کردن مسیر طلاق و جلوگیری از هوس‌بازی و سهل‌انگاری مردان در امر ازدواج و انجام طلاق‌های متعدد است.

 

⚖️ مطالعه بیشتر: معامله فضولی و مهم ترین آثار حقوقی آن ⚖️

شش طلاقه چیست؟

شش طلاقه چیست؟
شش طلاقه به این معنی است که زن و مردی پس از سه بار عقد و طلاق پیاپی، و عقد زن با محلل و جدا شدن از او، و سپس سه عقد پیاپی دیگر، برای بار ششم از همدیگر طلاق می‌گیرند. شرایط رجوع در شش طلاقه مانند سه طلاقه و به این صورت است که، در صورتی‌که زن و مرد بخواهند به عقد دوباره هم درآیند، زن می‌بایست برای بار دوم، به عقد دائم شخص دیگری (محلل) درآید و سپس از او جدا شود و با شوهر سابق خود ازدواج نماید.

⚖️ مطالعه بیشتر: نحوه اثبات رابطه نامشروع و مجازات آن ⚖️

نه طلاقه چیست؟

نه طلاقه چیست؟
قانون گذار برای مواردی که زن و مرد به‌طور دائم در حال جدا شدن و ازدواج مجدد هستند، حدی قائل شده‌است که”نه طلاقه” نام‌دارد. در نه طلاقه، هیچ راه رجوعی مانند سه طلاقه یا شش طلاقه وجود ندارد.
در صورتی‌که مرد، زن خود را به نه طلاق که شش تای آن عدی باشد، مطلقه کند، دیگر به هیچ وجه نمی‌تواند با آن زن ازدواج کند و آن زن و مرد بر همدیگر حرام ابدی می‌شوند.
به عبارت دیگر، طلاق اول تا هشتم (به جز سوم و ششم) رجعی است و پس از آن، زن و مرد می‌توانند به عقد هم در بیایند؛ اما پس از طلاق نهم، حق رجوع برای همیشه از مرد سلب می‌شود و امکان ازدواج مجدد زن و مرد وجود ندارد.

⚖️ مطالعه بیشتر: ازدواج مجدد و مهم ترین اصول آن ⚖️

وضعیت دریافت مهریه در 3 طلاقه

وضعیت دریافت مهریه در 3 طلاقه
از نظر قانونی، برای مشخص کردن و دریافت مهریه، فرقی نمی‌کند که بار چندم است که خطبه عقد بین زن و مرد در حال جاری شدن است. در صورت موافقت طرفین، هر بار مهریه‌ای تعیین می‌شود که عندالمطالبه است و زن می‌تواند هر موقع که اراده‌کند، مهریه اش را طلب و دریافت‌کند.
زن می‌تواند در هر بار طلاق مهریه کامل خود را طلب کند، مگر اینکه طلاق توافقی باشد و زن در عوض بخشش قسمتی یا تمام مهریه، قصد جدایی فوری را داشته باشد.

⚖️ مطالعه بیشتر: ازدواج سفید و تاثیر وحشتناک آن بر جامعه ⚖️

سخن پایانی

طلاق یکی از بدترین اتفاقات زندگی مشترک است. اما در زمانی که امکان سازش برای زوجین وجود ندارد، بهترین تصمیمی ‌است که می‌توان گرفت. گاهی اوقات، زوجین به دلیل نداشتن ثبات در زندگی و کشمکش های فراوان، بارها از همدیگر جدا شده و مجدد با هم ازدواج می‌کنند.

قانون گذار در چنین شرایطی، قانونی را مطرح نموده که در حال حاضر مخالفان زیادی دارد و آن هم ازدواج زن سه طلاقه با محلل و برقراری رابطه زناشویی با اوست. این قانون به این دلیل بنا نهاده شده‌است که، در صورتی که زن و مرد پایه های زندگی سستی داشته باشند، احتمال اینکه زن با فرد دیگری ازدواج کند و به ازدواج قبلی خود برنگردد وجود دارد.

در حال حاضر، پرونده های طلاق زیادی در دادگاه‌های کشور در جریان است که در بسیاری از آن‌ها، حق یک یا هر دو طرف پرونده ضایع می‌شود. در چنین شرایطی، مراجعه به یک وکیل ماهر و حاذق که تمام حقوق شما را یادآور شده و از آن‌ها دفاع کند ضروری است.

معصومه رمضانی وکیل پایه یک دادگستری کانون وکلای مرکز و شهر تهران با داشتن سابقه در دعاوی مختلف، آماده به عهده گرفتن پرونده‌های شما می‌باشد. شما عزیزان می‌توانید از طریق صفحه تماس با ما، جهت مشاوره رایگان با وکیل پایه یک دادگستری اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *