بلاگ

جرم حمل سلاح سرد و استفاده از آن

مجازات حمل سلاح سرد و مهم ترین قوانین آن

سلاح سرد شامل ابزاری است که در صورت برخورد و تماس با بدن منجر به ایراد جراحت می‌شود و جان و سلامت افراد را به خطر می‌اندازد. این نوع سلاح درهنگام استفاده، بر خلاف سلاح‌های گرم، حرارت، صدا و شعله ایجاد نمی‌کند. حمل، استفاده، صادرات و واردات، خرید و فروش این سلاح بدون مجوز، خلاف قانون و مجازات‌هایی برای آن تعیین شده‌است.

بر اساس قانون جدید و به منظور صیانت از امنیت عمومی در کشور حمل هر نوع سلاح اعم از سلاح سرد و گرم ممنوع است. با در نظر داشتن رایج بودن حمل لوازم و تجهیزات شکاری و یا وسایلی نظیر چاقو و دیگر ابزار تیز و برنده توسط اشخاص، امکان دارد افراد بر اساس حمل و نقل این نوع ابزارآلات و دیگر سلاح های سرد به جرم حمل سلاح سرد مورد پیگیری قضایی قرار بگیرند.  در این فرصت وکیل کیفری تصمیم دارد مجازات حمل سلاح سرد و انواع و میزان مجازات آن را مورد بررسی قرار دهد.

برای مشاوره رایگان و شبانه روزی با بهترین وکیل تهران همین حالا با ما تماس بگیرید!

خلاصه مجازات حمل سلاح سرد

نوع سلاح سرد مجازات
سلاح سرد جنگی یا سلاح شکاری از قبیل سرنیزه قابل نصب روی سلاح جنگی و کارد سنگر و تیر و کمان غیر متعارف حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه یا جریمه نقدی از ده میلیون تا بیست میلیون ریال
سلاح سرد غیر جنگی اعم از چاقو، قمه، پنجه بوکس، باتوم و… حبس از ۶ ماه تا ۲ سال و تا ۷۴ ضربه شلاق

سلاح سرد چیست؟

سلاح سرد چیست؟

 بر اساس آیین نامه اجرایی قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و همچنین دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز، جرم حمل سلاح سرد چنین بیان شده است:

وسایل، آلات و ادواتی که برعکس سلاح گرم بر اثر استفاده صدا، شعله و حرارت ایجاد نکرده و برخورد آن‌ها به شخص باعث ایجاد پارگی، خونریزی، از کار افتادگی موقت و یا دائمی اعضای بدن و در آخر صدمات جسمی و روحی و یا فوت شخص می‌گردد.  سلاح‌های سرد جنگی هم به سلاحی گفته می‌شود که مورد استفاده در نیروهای مسلح و به منظور نبرد و دفاع شخصی مثل سرنیزه قابل نصب روی سلاح جنگی، کارد سنگر و تیر و کمان غیر متعارف است.  بر این اساس به موجب تعریفی که قانون از سلاح‌های سرد دارد، انواع ابزار تیز و برنده و یا وسایلی که بر اثر اصابت منجر به صدمه جسمی می‌گردد و در زمان استفاده صدا و حرارت و شعله‌ای ندارد از قبیل چاقو، قمه، پنجه بوکس، باتون (باتوم) و لوازمی از این دست سلاح سرد به شمار می‌رود.

اگر شما در شرایطی قرار دارید که نیازمند به کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با استفاده از انواع سلاح هستید، پیشنهاد می‌دهیم با یک وکیل حقوقی و کیفری که در این باره دارای اطلاعات جامع و کافی است، مشورت‌کنید. یک وکیل باتجربه، علاوه‌بر این که قادر است پاسخ تمامی پرسش‌ها و ابهامات شما را بدهد، اطلاعات مفیدی را نیز به شما ارائه خواهدکرد.

⚖️ مطالعه بیشتر: فروش ملک مشاع و مهم ترین قوانین آن در سال 1400 ⚖️

سلاح گرم چیست؟

سلاح گرم چیست؟

بر اساس آیین‌ نامه اجرایی قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز سلاح گرم را نیز تعریف نموده و انواع آن‌ را به سه دسته تقسیم‌بندی نموده است. این آیین ‌نامه در تعریف سلاح گرم چنین بیان داشته است:

«سلاحی که با بهره‌گیری از انرژی گاز باروت (انرژی به وجود آمده از احتراق پیشرانه) و یا به طریق دستی مسلح گردیده و قدرت شلیک یک یا چندین گلوله را به‌ حالت تکی (تک تیر) و یا پی در پی (رگبار) دارد. »

تقسیم‌بندی سه‌گانه‌ای که برای انواع سلاح گرم در ادامه این تعریف بیان داشته است شامل سلاح گرم سبک، سلاح گرم نیمه سنگین و سلاح گرم سنگین است. با تماس با شماره‌های درج‌ گردیده در سایت و درخواست وکیل حقوقی  یا مشاوره حقوقی، می‌توانید اطلاعات بیشتری در خصوص قوانین مربوط به مجازات حمل سلاح سرد و گرم کسب کنید.

⚖️ مطالعه بیشتر: سه طلاقه چیست و شرایط رجوع آن چگونه است؟ ⚖️

معرفی انواع سلاح سرد

انواع سلاح سرد

اسلحه سرد به هر نوع سلاحی گفته می‌شود که در دفاع و تهاجم و ضرب و جرح مورد استفاده بوده و خارج از محدوده باروت، شلیک و انفجار گلوله است. انواع سلاح‌های سرد عبارتند از: 

  • چاقو
  • زنجیر
  • پنجه بوکس
  • قمه
  • افشانه‌های اشک آور
  • افشانه‌های خواب آور
  • افشانه‌های بیهوش کننده
  • شوکرهای الکتریکی
  • تفنگ بادی 
  • کلت بادی مشابه سلاح گرم 
  • انواع پرتاب کننده‌های سوزن‌های سمی و آغشته به مواد شیمیایی و بیولوژیکی 
  • سلاح‌های بی حس کننده جانداران 

قوانین مربوط به سلاح

قوانین مربوط به سلاح
قوانین مربوط به سلاح مجموعه قوانینی هستند که به منظور مجازات دارندگان غیرقانونی سلاح و مهمات از جانب قانون‌گذار وضع شده‌اند. ضرورت وضع قانون دررابطه با سلاح و مهمات، به دلیل ایجاد امنیت و آرامش در جامعه و پیشگیری از وقوع جرم و جنایت است.
عدم محدودیت در حمل سلاح از جمله مواردی است که به شدت نظم عمومی جامعه را بر هم خواهدزد. به همین دلیل قانون‌گذار همواره محدودیت‌های زیادی برای انواع سلاح سرد و گرم در نظر گرفته‌است.
حفظ جان شهروندان از جمله مهم‌ترین وظایف حکومت است که باید همه شرایط و ملزومات تحقق آن‌را مهیا کند. بر همین اساس، در کشور ما نیز، افراد عادی از حمل انواع خاصی از سلاح سرد و گرم به همراه خود منع شده‌اند. بنابراین هرگاه اشخاصی برخلاف قانون عمل و این نوع از اسلحه را به همراه خود جابجا کنند، باتوجه به نوع سلاح، در برابر قانون قرار می‌گیرند و مستحق مجازات هستند.
قوانین منع حمل سلاح در کشور ما به نحوی مهم است که هیچ شخصی حتی برای دفاع و حفظ جان خود و نزدیکان، مجاز به حمل آن نیست و درصورتی که خلاف آن عمل‌کند، مجرم است.
البته حمل بعضی از انواع سلاح، برای برخی افراد، در صورت داشتن مجوز قانونی، بلامانع است. به عنوان مثال، کشاورزان و باغداران و صاحبان مشاغل مشابه می‌توانند سلاح گرم «پران» را با مجوز قانونی نگهداری و یا با خود حمل کنند.
اما به دلیل پیشگیری از رواج هرج و مرج و افزایش بی‌ثباتی، به طور کلی حمل سلاح برای عموم از منظر قانون ممنوع و خلاف امنیت روانی جامعه است. در حال حاضر قوانین مرتبط با سلاح در کشور ما، شامل قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز است که در سال ۱۳۹۰ مورد بازنگری قرار گرفته و مشتمل بر ۲۱ ماده است. همچنین در قانون مجازات اسلامی نیز، درباره استفاده از سلاح و مجازات آن صحبت شده‌است.

⚖️ مطالعه بیشتر: پولشویی چیست و چه روش هایی دارد؟+مجازات پولشویی ⚖️

قوانین مربوط به اسلحه‌های سرد قوانینی هستند  که قانون‌گذار جهت مجازات دارندگان غیرمجاز سلاح و مهمات وضع نموده است. ضرورت وضع قانون در خصوص جرم حمل سلاح سرد و مهمات برای برقراری امنیت و حفظ آرامش در جامعه و جلوگیری از وقوع جرم و جنایت است. محدود نبودن حمل سلاح یکی از مواردی است که به شدت نظان جامعه را تحت تاثیر قرار خواهد داد. 

از این رو قانون‌گذار همیشه برای انواع سلاح سرد و گرم محدودیت‌های جدی را مورد پیش بینی قرار داده است. در کشور ما اشخاص عادی از حمل انواع سلاح سرد و گرم به همراه خود منع گردیده‌اند. بر این اساس هر زمان فردی مخالف قانون رفتار کند و این نوع سلاح را با خود حمل کند، در نظر گرفتن نوع سلاح، قانون با او برخورد خواهد کرد و مجازات می‌شود. در کشور ما قوانین منع حمل سلاح به اندازه‌ای اهمیت دارد که هیچ کسی حتی به منظور دفاع و حفظ جان خود و بستگانش، حق حمل آن را نداشته و در صورت سرپیچی از آن مجرم شناخته خواهد شد.

مجازات حمل سلاح سرد در سال ۱۴۰۲ چیست؟

مجازات حمل سلاح سرد

 به طور کلی در قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات، برای حمل و جابجایی اسلحه سرد مجازاتی در نظر گرفته نشده است و تنها برای حمل اسلحه‌های سرد جنگی مجازات پیش بینی شده است. یعنی اینکه تشخیص اسلحه سرد جنگی از غیرجنگی بر عهده دادگاه صالح است. در نهایت مجازات حمل سلاح سرد در سال ۱۴۰۲ از نوع جنگی حبس از ٩١ روز تا ۶ ماه یا جریمه نقدی از ١٠ میلیون تا ٢٠ میلیون ریال است.

مجازات حمل سلاح سرد جنگی

بر اساس ماده ۴ قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز، حمل و نگهداری هرگونه سلاح غیر قانونی جرم محسوب شده و مرتکب محکوم به مجازات‌های در نظر گرفته شده در این قانون خواهد شد. همچنین در ماده ۶ این قانون بیان شده است که فردی کخ به صورت غیرقانونی نسبت به خرید، نگهداری و جرم حمل سلاح سرد جنگی یا سلاح شکاری یا قطعات موثر آن‌ها اقدام کند، محکوم به حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه یا پرداخت جریمه نقدی از ۱۰ تا ۲۰ میلیون ریال خواهد شد. 

مجازات حمل سلاح سرد غیر جنگی

بر اساس ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی، «هر کس به وسیله چاقو و یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر یا قدرت‌نمایی نماید یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد یا با کسی گلاویز شود در صورتی که از مصادیق محارب نباشد به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.»

مجازات استفاده از سلاح سرد چیست؟

جرم استفاده از سلاح سرد در قانون ۱۴۰۲

به موجب مفاد ماده ۴ قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز، حمل سلاح‌های سرد جرم محسوب می‌گردد. همچنین بر اساس قانون مذکور علی‌رغم آنکه حمل سلاح‌های سرد جرم است، صادرات و واردات، پخش، تعمیرات و خرید و فروش غیرقانونی آن هم جرم بوده و مرتکبین حسب قانون مجرم شناخته می‌شوند.

ماده ۶ همین قانون مجازات مورد پیش بینی برای این جرم را تعیین نموده ‌است. بر اساس مفاد قانون مذکور، هرگاه کسی بدون داشتن مجوز نسبت به معامله، نگهداری و حمل سلاح‌های سرد اقدام نماید، محکوم به ۹۱ روز تا ۶ ماه حبس و یا جریمه نقدی بین ده تا بیست میلیون ریال می‌شود. البته مجازات حمل سلاح سرد مقرر شده تنها جهت یک قبضه سلاح در نظر گرفته شده است. بر این اساس چنانچه تعداد قبضه سلاح بیش از یک عدد باشد، مجازات یک درجه تشدید خواهد یافت. به موجب ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی:

« هر کس به وسیله چاقو و یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر یا قدرت ‌نمایی کند یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد‌ یا با کسی گلاویز شود در صورتی ‌که از مصادیق محارب نباشد به حبس از شش ماه تا دو سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.»

همچنین در تبصره ۱ همین ماده این‌گونه ذکر شده‌است که:

« حمل قمه، شمشیر، قداره و پنجه بوکس درصورتی که صرفاً به‌ منظور درگیری فیزیکی و ضرب و جرح انجام شود جرم محسوب و مرتکب به حداقل مجازات مقرر در این ماده محکوم می‌گردد. واردات، تولید و عرضه سلاح‌های مذکور ممنوع است و مرتکب به جزای نقدی درجه شش محکوم و حسب مورد این سلاح‌ها به نفع دولت ضبط یا معدوم می‌شود.»

همان‌طور که از این ماده مشخص می‌شود، استفاده از انواع سلاح مجازات حبس و شلاق را به‌دنبال دارد. حتی استفاده از سلاح سردی مانند چاقو می‌تواند از مصادیق جرم محاربه به حساب بیاید. به علاوه حمل سلاح‌های سردی که در این تبصره از آن‌ها نام برده شده‌است نیز، درصورتی‌که مشخص شود با هدف استفاده در درگیری فیزیکی و نزاع بوده‌است، جرم تلقی می‌شود.

قتل با سلاح سرد

عمدتا قتل با سلاح سرد بیشتر در درگیری‌ها و نزاع دسته جمعی رخ می‌دهد. این قبیل قتل‌ها در بیشتر مواقع بدون داشتن قصد و نیت قبلی انجام می‌پذیرد. البته ناگفته نماند که این موضوع جنبه عمومی ندارد و یک‌سری از قتل‌های صورت گرفته با این نوع سلاح‌ها، با سوءنیت و برنامه‌ریزی قبلی همراه است. در بیشتر مواقع عامل اصلی قتل‌هایی که با سلاح‌های سرد رخ می‌دهد، بر اثر خشم کنترل نشده و کنترل نکردن عصبانیت در درگیری‌های کلامی و‌ حتی خانوادگی است.

حکم حمل سلاح سرد در این‌گونه مسائل حساس و به ویژه در رابطه با نزاع‌های خانوادگی که منجر به ضرب و جرح و در برخی موارد قتل می‌گردد، مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری مجرب و بهره‌گیری از راهنمایی‌های وی می‌تواند دو طرف دعوا را تا حد زیادی از حقوق خود مطلع سازد. 

ضرب و جرح با سلاح سرد

به موجب ماده ۶۱۴ قانون مجازات اسلامی و مجازات حمل سلاح سرد در سال ۱۴۰۲ هرگاه فردی عمدا شخصی را مورد ضرب و جرح قرار دهد که باعث صدمه شدید گردد، حکم حمل سلاح سرد اعمال قصاص برای وی خواهد بود. ولی در صورتی که نتوان قصاص را اجرا کرد، مرتکب محکوم به ۲ تا ۵ سال حبس می‌شود و چنانچه شخص زیان دیده درخواست خون‌بها داشته باشد به پرداخت دیه محکوم خواهد شد. در تبصره ماده مذکور به این موضوع اشاره داشته‌ است که حتی با وجود وخیم نبودن جراحات وارد شده، اگر از اسلحه و چاقو و مواردی از این قبیل در ایراد جراحت مورد استفاده قرار داده باشد، مرتکب محکوم به ۳ ماه تا ۱ ‌سال حبس خواهد شد.

⚖️ مطالعه بیشتر: مطالبه ثمن چیست و مهم ترین نکات حقوقی آن ⚖️

مجازات سلاح سرد مثل سلاح گرم است؟

در مقایسه مجازات مربوط به حمل و استفاده از سلاح سرد و گرم، باید در مرحله اول به این نکته توجه کرد که حمل و نگهداری سلاح گرم به خودی خود و حتی پیش‌از استفاده، توسط قانون‌گذار جرم‌انگاری شده‌است. درصورتی‌که درباره سلاح سرد، تنها حمل و نگهداری سلاح سرد جنگی جرم درنظر گرفته شده‌است.
به علاوه ، در مقایسه مجازات حمل و نگهداری و خرید و فروش و تعمیر و قاچاق سلاح سرد جنگی و انواع سلاح گرم، به‌طور کلی مجازات مربوط به سلاح سرد، سبک‌تر است.

تفاوت سلاح سرد جنگی و غیر جنگی

تعریف سلاح سرد جنگی و غیر جنگی در آیین نامه اجرایی قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز صراحتاً بیان شده‌است که پیش‌تر به آن اشاره کردیم.
سلاح سرد غیر جنگی سلاحی است که بدون ایجاد صدا، آتش و گرما، باعث ایجاد جراحت و حتی مرگ می‌شود. اما سلاح سرد جنگی، سلاحی ویژه نیروهای مسلح است که در نبرد تن به تن و دفاع شخصی از آن استفاده می‌کنند.

⚖️ مطالعه بیشتر: مجازات رشوه در قانون اسلامی – راشی و مرتشی کیستند؟⚖️

سوالات متداول 

۱. آیا مجازات سلاح سرد و گرم متفاوت است؟

به موجب ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی، تفاوتی بین سلاح سرد و گرم نیست و به کار بردن هریک از آن‌ها چنانچه منجر به ناامنی در محیط گردد در قانون برای آن مجازات در نظر گرفته شده است. 

۲. رسیدگی به جرایم مرتبط با سلاح و مهمات در صلاحیت کدام مرجع است؟ 

به موجب ماده ۳۰۳ قانون آیین دادرسی کیفری مرجعی که صلاحیت رسیدگی به جرایم مرتبط با اسلحه و مهمات را دارد دادگاه کیفری محل وقوع جرم است.

۳. آیا حمل و نگهداری سلاح به صورت قانونی و مجاز امکان‌پذیر است؟

صدور مجوز تنها برای سلاح‌های با توان معین و مدت مشخصی که قانون‌گذار در نظر گرفته صورت خواهد گرفت.

۴. آیا حمل و نگهداری تفنگ بادی جرم است؟

ملاک تشخیص در این خصوص نظریه کارشناسی وزارت دفاع است.

⚖️ مطالعه بیشتر: قرار منع تعقیب به چه معناست و در چه مواقعی صادر می شود؟ ⚖️

نتیجه گیری

طبق قوانین موجود حمل و استفاده از سلاح سرد بدون داشتن مجوز قانونی جرم بوده و قانون مجازات‌هایی را برای آن معین کرده است. البته قانون به صورت صریح به این امر اشاره نکرده و همین امر، اما و اگرهای زیادی در این باره ایجاد کرده است. منتهی به واسطه متن قوانین دیگر نظیر قوانین دیه و ‌قصاص می‌توان به ممنوع بودن حمل و استفاده از سلاح‌های سرد پی برد.
فلسفه اصلی ممنوعیت انواع سلاح، به خطر افتادن نظم عمومی جامعه و سهولت ایجاد رعب و وحشت در دل مردم است. همچنین حمل و به همراه داشتن سلاح جان و سلامتی مردم جامعه را به شدت تحدید می‌کند.‌ زیرا در همه جوامع افرادی که فاقد صلاحیت اخلاقی و اختلالات روانی هستند وجود داشته و آزاد بودن حمل سلاح امکان وقوع حوادث وحشتناک و جنایت بار را بیش از بیش ازدیاد می‌کند.

⚖️ مطالعه بیشتر: معامله فضولی و مهم ترین آثار حقوقی آن ⚖️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *