بلاگ

مجازات فحاشی و توهین در قانون سال 1402

مجازات فحاشی

مجازات فحاشی بر حسب سنگین و یا سبک بودن آن، توسط قاضی تعیین می‌گردد. جرم فحاشی به معنای نسبت دادن الفاظ زشت و رکیک به اشخاص دیگر بوده و از مصادیق توهین می‌باشد. به عبارت دیگر فحاشی یک عمل محرمانه است که قانون مجازات اسلامی برای مرتکبان آن مجازاتی را مقرر کرده و بر حسب نوع فحاشی مجرم تنبه می‌گردد. قاضی برای تعیین مجازات فحاشی، به سابقه مجرم و نوع فحش توجه کرده و سپس مجازات متناسب با آن را برای مجرم در نظر می‌گیرد.

جرم فحاشی مواردی همچون قذف و توهین را شامل می‌شود. در مواردی که مشمول قذف باشد، مجازات آن حد قذف است و در موارد غیر قذف، نسبت به افراد عادی جریمه فحاشی درجه شش و در شرایطی که نسبت به مقاماتی مثل رهبری، سران سه قوه و نمایندگان مجلس باشد، مجازات شدیدتری در پی خواهد داشت. در ادامه با وکیل ته همراه باشید تا به بررسی بیشتر مجازات توهین و  جریمه نقدی فحاشی عام بپردازیم.

برای مشاوره شبانه روزی با بهترین وکیل تهران همین حالا با ما تماس بگیرید!

منظور از فحاشی و توهین چیست؟

فحاشی و توهین به معنای استفاده از الفاظ یا رفتار توهین‌آمیزی همچون فحاشی یا به کار بردن الفاظ رکیک و یا پرتاب تخم مرغ و گوجه به سمت دیگری است. البته در صورتی که این الفاظ به نوعی تهمت زنا یا لواط به فردی را القا کند، تحت عنوان قذف مورد بررسی خواهد گرفت. علاوه بر این تفاوتی ندارد که این الفاظ بر زبان جاری شده باشد و یا از طریق پیامک، ایمیل یا تصویر به شخص گفته شود. تعریف قانونی جرم توهین از تعریف عرفی آن فاصله چندانی ندارد. به طور کلی می‌توان جرم توهین را چنین تعریف کرد که نسبت دادن یک امر وهن‌آور به فردی به گونه‌ای که عرفا منجر به کم شدن و کسر شان او گردد. 

جدول مجازات توهین و فحاشی

نوع توهین و فحاشی  مجازات 
توهین و فحاشی در قالب توهین ساده جزای نقدی درجه ۶
فحاشی به زن و کودک حبس از ۲ تا ۶ ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق
فحاشی به مقامات ۳ تا ۶ ماه حبس یا ۷۴ ضربه شلاق و یا جزای نقدی پنجاه هزار تا یک میلیون ریال
قذف ۸۰ ضربه شلاق

انواع توهین و فحاشی

انواع توهین و فحاشی

در ادامه وکیل پایه یک دادگستری انواع توهین و فحاشی و مجازات فحاشی را بیان خواهد کرد و هریک را به طور جامع توضیح خواهد داد.

توهین به مقدسات

به موجب ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات): «هر کس به مقدسات اسلام و یا هر یک از انبیاء عظام یا ائمه طاهرین(ع) یا حضرت صدیقه طاهره(س) اهانت نماید، اگر مشمول حکم‌ ساب‌النبی باشد اعدام می‌شود و در غیر این صورت به حبس از یک تا پنج سال محکوم خواهد شد.»

بر اساس ماده مزبور، در صورتی که رفتار شخص مشمول ساب‌النبی باشد، حکم آن اعدام خواهد بود و در غیر این صورت مشمول ماده فوق می‌شود. لازم به ذکر است که فقط توهین به مقدسات اسلام باعث تحقق این جرم بوده و مقدسات سایر ادیان فقط زمانی مشمول حکم این ماده می‌گردد که از مقدسات دین اسلام نیز به شمار روند.

فحاشی ناموسی

فحاشی ناموسی عبارت است از اینکه فحاشی به گونه‌ای صورت گیرد که فرد به شخص یا اشخاصی از اعضای خانواده شاکی عناوین رکیک و ناروایی را نسبت دهد. به طور مثال بگوید، (مادر بدکاره) که بایستی قاضی احراز کند، چنانچه نیت مجرم واقعاً نسبت دادن زنا به مادر شاکی است، می‌بایست وی را محکوم به حد قذف که عبارت است از هشتاد ضربه شلاق نماید. اما چنانچه تنها لفظ را به کار برده است و به معنای آن کلمات توجهی نداشته، تنها به مجازات فحاشی و توهین محکوم خواهد شد که بر اساس ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی، مجازات آن شلاق تا ۷۴ ضربه و یا جریمه نقدی از ۵۰ هزار ریال تا یک میلیون ریال است.

فحاشی و توهین به سران قوا و کارمندان دولت

تا به اینجا صحبت از توهین و فحاشی ساده بود. ولی قانون بعضی از انواع توهین را به طور ویژه‌ای جرم‌انگاری نموده است که بایستی هریک جداگانه مورد بررسی قرار گیرند. به موجب ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)، «هر کس با توجه به سمت، یکی از روسای سه قوه یا معاونان رئیس جمهور یا وزرا یا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا نمایندگان مجلس خبرگان یا اعضای شورای نگهبان یا قضات یا اعضای دیوان محاسبات یا کارکنان وزارتخانه‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین نماید به چهل و پنج روز تا سه ماه حبس و یا تا (۷۴) ضربه شلاق و یا دو میلیون تا بیست و پنج میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.»

فحاشی پیامکی 

با توجه به به اینکه به موجب ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی، چنانچه به واسطه تجهیزات مخابراتی فحاشی و توهین صورت گیرد، علی‌رغم اعمال مقررات ویژه شرکت مخابرات، شخص مرتکب محکوم به مجازات فحاشی حبس از یک تا شش ماه خواهد شد. همچنین در صورتی که فحاشی از طریق پیامک  انجام پذیرد، شخص مرتکب محکوم به مجازات مزاحمت تلفنی می شود.

📖 حکم قسم دروغ در دادگاه و عواقب آن در سال 1401

مجازات توهین و فحاشی در قانون جدید چیست؟

مجازات فحاشی

فحاشی عملی زشت و ناروا بوده که در آن شخصی به فرد یا افرادی دیگر الفاظ رکیک و زشت نسبت می دهد. مجازات فحاشی بر حسب نوع آن متفاوت بوده و ممکن بر اساس تشخیص قاضی ساده و سنگین باشد. به عنوان مثال اگر در فحاشی عملی از جانب مجرم به فرد متقابل آن نسبت داده شود، و جرم نسبت داده شده اثبات نشود، جرم فحاشی به افترا تغییر می‌یابد. به طور کلی تعیین مجازات این جرم در صلاحیت قاضی پرونده بوده و او باید بر حسب قرائن و شواهد، مجازات متناسب و عادلانه‌ای را برای مجرم در نظر بگیرد. البته ناگفته نماند که اگر جرم فحاشی قذف باشد، مجازات آن در زمره مجازات حدی بوده و نوع و میزان آن در قوانین اسلامی معین است.
طبق ماده 608 قانون مجازات اسلامی، مجازات مرتکب فحاشی 74 ضربه شلاق و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی است. اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این باره دارید، ما به شما پیشنهاد می‌دهیم با یک وکیل پایه یک دادگستری ارتباط برقرار کرده و راهنمایی او بهره‌مند شوید.
همانطور که گفتیم مجازات جرم فحاشی بر حسب نوع فحاشی متفاوت است. به همین دلیل ما مجازات‌های مقرر شده در قانون برای انواع فحاشی را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

1. مجازات توهین و فحاشی در قالب توهین ساده

قانون گذار در کاهش مجازات تعزیری حکم قانونی ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی چنین بیان داشته است: «توهین به اشخاص اعم از فحاشی و به کار بردن الفاظ رکیک، در صورتی که مشمول حد قذف نباشد، مجازات جزای نقدی درجه ۶ را شامل می‌شود.» البته این میزان در ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی، بیشتر از بیست میلیون ریال تا هشتاد میلیون ریال، پیش بینی شده است.

2. مجازات فحاشی به زن و کودک

در ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی، قانون‌گذار به منظور احترام به حقوق و شأن زنان و کودکان، توهین و فحاشی به زن و کودکان در معابر عمومی و ملا عمومی را جرم انگاری نموده است. مجازات فحاشی به زن برای مرتکب این جرم حبس از ۲ تا ۶ ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود.

3. مجازات فحاشی به مقامات

نه تنها ماده ۶۰۸ قانون مجازات، بلکه ماده ۶۰۹ هم مجازات جرم توهین و فحاشی نسبت به مقاماتی از جمله سران قوا، معاون رییس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزرا، نمایندگان مجلس خبرگان، قضات، اعضای دیوان محاسبات، اعضای شورای نگهبان، کارمندان وزارتخانه‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ را محکوم به ۳ تا ۶ ماه حبس یا ۷۴ ضربه شلاق و یا جزای نقدی پنجاه هزار تا یک میلیون ریال نموده است.

همچنین ماده ۵۱۴ قانون مجازات اسلامی هم در خصوص مجازات توهین به رهبری، چنین اظهار داشته: «هر کس به حضرت امام خمینی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی رضوان‌ا… علیه و مقام معظم رهبری به نحوی از انحاء، اهانت نماید، به حبس‌ از شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.»

4. جرم قذف

در صورتی که فحاشی در نوع قذف صورت پذیرد، به موجب ماده ۲۵۰ و ۲۵۱ قانون مجازات اسلامی، حد قذف ۸۰ ضربه شلاق است و در شرایطی موجب حد می‌گردد که شخص مورد قذف به هنگام قذف عاقل، بالغ، مسلمان، مشخص و غیر متظاهر به زنا یا لواط باشد. در غیر این حالت، شخص قذف کننده محکوم به ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیری درجه ۶ خواهد شد.

5. مجازات فحاشی ناموسی در ملا عام

مجازات فحاشی ناموسی در ملا عام

ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی در رابطه با مجازات فحاشی ناموسی در ملا عام و احکام مرتبط با آن چنین بیان داشته: ” توهین به دیگری اعم از فحاشی و استفاده از الفاظ رکیک، در صورتی که موجب حد قذف نباشد، مرتکب محکوم به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا جزای نقدی پنجاه تا یک میلیون ریال می‌گردد”.

همانطور که وکیل حقوقی پیشتر هم اشاره نموده بود، توهین و فحاشی به دیگران می‌تواند مشمول حد قذف گردد. این در خصوص اشخاصی است که با رفتار توهین‌آمیز به طرف مقابل خود عمل زنا یا لواط را نسبت می‌دهند. در این شرایط بایستی چهار نفر عادل که شاهد این اتفاق بوده‌اند در محضر قاضی شهادت داده و یا در سایر موارد شخص توهین‌کننده طی چهار جلسه به انجام این کار اقرار نماید. در صورتی که کلیه موارد جهت رسیدن به حد قذف تحقق یابد، حکم فحاشی ناموسی برای شخص متهم ۱۰۰ ضربه شلاق خواهد بود.

6. مجازات فحش ناموسی

قانون مجازات اسلامی برای فحش ناموسی نیز مجازاتی را در نظر گرفته است. بنابراین هر گاه مجرم نسبت به اعضای خانواده طرف مقابل خود، فحاشی کند، و جرم او در محاکم ادلیه به اثبات برسد، طبق قوانین موجود، به ۸۰ ضربه شلاق محکوم خواهد شد. همچنین مطابق قانون ۶۰۸ مجازات اسلامی، اگر عمل فحاشی بدون توجه به معنا و مفهوم آن صورت گیرد، مجازات مقرر شده برای آن کمتر بوده و حدود ۷۴ ضربه شلاق یا پنجاه تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.

مراحل شکایت برای جرم فحاشی

مراحل شکایت برای جرم فحاشی

مراحل و نحوه شکایت از جرم فحاشی و توهین از قرار زیر است:

۱. نخستین مرحله شکایت از جرم فحاشی تنظیم شکوائیه‌ای برای جرم توهین است که بایستی این شکوائیه در دفتر خدمات قضایی به ثبت رسد و به دادسرا ارسال گردد.

۲. پس از آنکه شکایت توهین به ثبت رسید و پرونده به شعبه دادسرا ارسال گردید، دادسرا با مورد ارزیابی قرار دادن موضوع پرونده، در صورت تشخیص بر وقوع جرم توهین اقدام به صدور قرار جلب به دادرسی نموده و بعد از تاییدیه دادستان و صدور کیفرخواست به دادگاه ارجاع داده می‌شود. رسیدگی جهت صدور حکم مجازات اعاده حیثیت هم به همین ترتیب انجام می‌پذیرد.

۳. قاضی در این مرحله وقت رسیدگی تعیین نموده که توسط سامانه ثنا به طرفین ابلاغ می‌گردد. پس از آن جلسات رسیدگی دادگاه آغاز می‌شود و قاضی به پرونده توهین به ادله شاکی و مشتکی عنه رسیدگی می‌کند. در صورتی که تشخیص به ارتکاب جرم توسط متهم دهد، حکم فحاشی ناموسی را صادر می‌نماید.

۵. حکم محکومیت توهین حداکثر تا بیست روز در دادگاه تجدیدنظر استان قابل تجدیدنظرخواهی بوده و حکم دادگاه تجدیدنظر قطعی خواهد بود.

مشاوره حقوقی و تنظیم لایحه توسط وکیل 

چنانچه اطلاعی از مجازات فحاشی ناموسی در قانون جدید ندارید، در صورتی که برای تنظیم شکواییه یا تنظیم لایحه به مشاوره حقوقی نیازمند هستید و چنانچه به این جرم مرتکب گردیده‌اید و تحت عنوان متهم به ارائه دفاعیه در محکمه نیازمند هستید، یا اینکه حکم توسط قاضی پرونده تعیین گردیده و می‌خواهید به آن ایراد وارد کنید، پیش از هر اقدامی توصیه می‌کنیم با یک وکیل کیفری متخصص در این زمینه مشورت نمایید. 

جریمه نقدی فحاشی در قانون جدید چقدر است؟ 

مجازات فحاشی ناموسی در قانون مجازات اسلامی و در ماده ۶۰۸ چنین بیان شده است که توهین به اشخاص از جمله فحاشی و به کار بردن الفاظ رکیک در صورتی که موجب حد قذف نباشد، مشمول مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه و یا پرداخت جریمه نقدی پنجاه هزار تا یک میلیون ریال می‌گردد.

نحوه اثبات جرم فحاشی و توهین چگونه است؟ 

روش‌هایی که به عنوان ادله اثبات کیفری بیان شده‌اند، تماما جهت اثبات این جرم می‌توانند کارآمد باشند. به طور مثال، شخص مرتکب اقرار کند و یا شهود شهادت بر وقوع این جرم دهند. ولی اصلی‌ترین روش جهت اثبات جرم فحاشی و توهین، علم قاضی بوده که به کمک شواهد و امارات حاصل می‌گردد. این شواهد و امارات ممکن است مواردی از قبیل پیامک، فایل صوتی یا تصویری، ایمیل و … باشند.

نتیجه‌گیری

با توجه به مطالب ذکر شده، می‌توان گفت که فحاشی جزو جرایم کیفری بوده و در قانون مجازات اسلامی، برای مرتکبان این جرم مجازاتی تعیین شده است. مجازات فحاشی با توجه شرایط موجود متفاوت بوده و قاضی پرونده نوع مجازات را بر حسب اوضاع و شرایط موجود مشخص می‌کند. به عنوان مثال فحاشی در ملاء عام و یا فحاشی به مقامات کشوری به دلیل تاثیر گذار بودن آن بر نظم عمومی جامعه، دارای مجازات سنگین‌تری نسبت به دیگر گزینه‌های فحاشی هست. لازم به ذکر است که، برای جرم فحاشی زمانی مجازات تعیین می‌گردد که انجام آن توسط مجرم محرز بوده و در محاکم ادلیه به اثبات رسیده باشد.

  1. 📖 حذف نام همسر از شناسنامه مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران
  2. 📖 اسقاط کافه خیارات به چه معناست و چه کاربردی دار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *