بلاگ

قوانین دوران نامزدی و مهم ترین نکات که باید بدانید!

قوانین دوران نامزدی و مهم ترین نکات که باید بدانید!

قوانین دوران نامزدی چیست؟ می دانیم که ازدواج یکی از مهم ترین سنت های مردم ایران و جهان است که تقریبا تمام مردم دنیا به آن پایبند هستند. دوران نامزدی دورانی برای شناخت بیشتر طرفین قبل از ازدواج است. البته فراموش نکنید که قوانین دوران نامزدی با توجه به آداب و رسوم هر کشور متفاوت است. در این مقاله قصد داریم به بررسی قوانین ضروری دوران نامزدی در قانون ایران اسلامی بپردازیم. در ادامه همراه ما باشید.

 

برای مشاوره رایگان و شبانه روزی با بهترین وکیل تهران همین حالا با ما تماس بگیرید!

 

تعریف دوران نامزدی طبق قوانین

تعریف دوران نامزدی طبق قوانین-قوانین دوران نامزدی
تعریف دوران نامزدی طبق قوانین با تعریفی که در عرف و میان افراد جامعه رایج است متفاوت می‌باشد. معمولا عموم افراد جامعه مرحله بعد از جاری شدن صیغه عقد‌ نکاح تا جشن عروسی را دوران نامزدی محسوب کرده و این دوره از زندگی زناشویی را دوران نامزدی اطلاق می‌کنند.
اما بر طبق قوانین حقوقی نامزدی به مرحله ای اطلاق می‌شود که قبل از جاری شدن و انعقاد عقد نکاح بوده و رابطه زن و مرد در یک چهارچوب خاص و صرفا برای آشنایی با یکدیگر تعریف می‌شود. ساده ترین روش برای اطلاع از شرایط و قوانین دوران نامزدی مراجعه به وکیل خانواده است.
در قانون مدنی دوران نامزدی که در اصطلاح حقوقی به وعده ازدواج هم تعبیر می‌شود. نوعی قرارداد دو طرفه است که به منظور ازدواج در آینده بسته می‌شود و هیچ گونه وجاهت قانونی ندارد. این قرارداد برخلاف قرار داد های مالی برای هیچ یک از طرفین ایجاد تعهد و الزام نمی‌کند. به زبان ساده هر کدام از طرفین هر زمان که مایل باشند می‌توانند به این رابطه خاتمه دهند و نامزدی را به هم بزنند.
قانونگذار به صراحت در قانون مدنی تاکید کرده است که وعده ازدواج یا دوران نامزدی حتی با وجود پرداخت تمام یا قسمتی از مهریه که میان طرفین برای موقع ازدواج معین شده است، هرگز زوجیت ایجاد نمی‌کند و تا زمانی که صیغه عقد نکاح میان زن و مرد جاری نشده باشد، هر کدام از آن‌ها این اختیار را دارد که از وصلت امتناع کند و طرف دیگر هم نمی‌تواند تنها به دلیل این امتناع مطالبه خسارت نماید.
مشاوره با وکیل طلاق برای آگاهی از شرایط و عواقب بر هم خوردن دوره نامزدی می‌تواند روشنگر و کارساز باشد.

⚖️ مطالعه بیشتر: شرایط اجرا گذاشتن مهریه و مهم ترین قوانین آن⚖️

آثار دوران نامزدی

آثار دوران نامزدی-قوانین دوران نامزدی
هرچند قانون گذار حق امتناع از وصلت و بر هم زدن رابطه نامزدی را برای هریک از طرفین مشروع می‌داند. ولی قوانین دوران نامزدی به اینجا خاتمه پیدا نمی‌کند و برای هر یک از طرفین این حق را قائل می‌شود که در صورت نارضایتی از طرف مقابل به دلیل برهم خوردن رابطه، دلیل محکمه پسند مطالبه کند و در صورت تشخیص قاضی هرگونه ضرر و زیان مالی و روحی وارد شده را دریافت کند.
هرچند هریک از طرفین به موجب قانون در صورت نارضایتی حق بر هم زدن رابطه نامزدی را دارند اما باید بدانند که حق سوء استفاده از این حق قانونی را نداشته و نمی‌توانند به خاطر نفع خود به ضرر طرف مقابل اقدام کنند چرا که بر اساس اصل 40 قانون اساسی، هیچ کس نمی‌تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد.
بهترین وکیل حقوقی می‌تواند با مراجعه خواهان نسبت به احقاق حقوق او با استناد به اضرار موکل اقدام کرده و در صورت هرگونه ضرر و آسیب آن ها را از فرد خوانده مطالبه کند.
اما باید توجه داشت که کمتر اتفاق می‌افتد در رابطه با بررسی و اظهار نظر در مورد چنین پرونده‌هایی، آرایی مبنی بر پرداخت مبلغی وجه نقد به عنوان جبران خسارات روحی و معنوی از طرف قضات صادر شود.‌
هریک از طرفین که از شرایط پیش آمده راضی نیست و فکر می‌کند دچار ضرر و خسران شده است می‌تواند با درخواست وکیل و یا هماهنگی با مراجع قضایی نسبت به استرداد هدایای رد و بدل شده در دوران نامزدی اقدام کرده و در چارچوب قانون نسبت به مطالبه و دریافت آن ها اقدام نماید.
بنابراین با توجه به قانون باید دانست که چنانچه قبل از عقد، از طرف نامزدها یا خانواده‌های آنها هدایایی به طرف مقابل داده شده باشد، همه موارد، قابل مطالبه نیست بلکه باید شرایطی فراهم باشد تا بتوان هدیه خود را پس گرفت. که این شرایط شامل مواردی است که در ادامه می‌آید.
– وصلت به هم خورده باشد و قرار نباشد ازدواج صورت پذیرد در این شرایط هدایایی که هریک از طرفین به طرف دیگر یا خانواده طرف مقابل داده باشد قابل پیگیری و استرداد می باشد.
– باید دقت داشت که این هدایا به منظور وصلت طرفین و نه به انگیزه دیگری ارائه شده باشد.
– چنانچه خود هدایا موجود باشند عین قابل مطالبه و استرداد است چنانچه عین موجود نباشد صرفاً قیمت هدایایی قابل مطالبه می‌باشد که معمولا نگاه داشته می‌شود.
بر این اساس هدایایی که قابل مصرف باشند و با مصرف عین آن از بین رفته باشد از شمول این بند خارج هستند و باید در صورت اصرار طرف مقابل به استرداد عین آن ها خریدار شده و عودت شود که هدایایی از نوع لباس و عطر را شامل می‌شود.
– قیمت هدایای نگاه داشتنی که از بین رفته باشند در صورتی قابل مطالبه است که بدون تقصیر هدیه گیرنده این اتفاق افتاده باشد.
– درصورت فوت یکی از طرفین استرداد وسایل زمان نامزدی به دلیل به هم خوردن وصلت ممکن‌ نمی‌‌باشد.

برای اطلاع بیشتر در این زمینه میتوانید مقاله ما تحت عنوان استرداد هدایا دوران عقد را مطالعه نمایید.

⚖️ مطالعه بیشتر: سه طلاقه چیست و شرایط رجوع آن چگونه است؟ ⚖️

قوانین حقوقی دوران نامزدی

قوانین حقوقی دوران نامزدی
مشاوره حقوقی با وکلاء برجسته و کاردان می‌تواند راهی مطمئن و مناسب برای اطلاع نسبت به قوانین حقوقی دوران نامزدی باشد.
قوانین دوران نامزدی هرچند در ظاهر ساده و آسان به نظر می‌رسد ولی به دلیل وجود قوانین مختلف و تفسیرهای متفاوتی که از آن ها می‌شود نمی‌تواند شرایطی با ثابت و قابل اتکا را به وجود بیاورند.
در دوران نامزدی هرچند یکی از طرفین ممکن است بتواند بنابر شکل ظاهری قوانین رفتار خود را در چهارچوب قانون دانسته و با اتکا به برداشت خود از قوانین جاری اقدام به برهم زدن رابطه نامزدی کند ولی باید توجه داشته باشد که شاید طرف مقابل بتواند با استفاده از وکلاء کاردان منافات داشتن آن رفتار را با قوانین قضایی برای قاضی به اثبات برساند و قاضی حکمی برخلاف تصور فرد مورد نظر صادر کند.
در ماده 331 قانون مدنی به وضوح آمده است که اگر هرکس سبب تلف مالی شود باید مثل یا قیمت آن را بدهد و اگر سبب نقص یا عیب آن شده باشد باید از عهده نقص و قیمت آن برآید. پس بدون انجام مشاوره حقوقی و دلایل واهی و مستندات بدون پشتوانه نمی‌توان اقدام به برهم زدن قرار نامزدی نمود هرچند در قانون این حق برای طرفین مشروع دانسته شده باشد.

⚖️ مطالعه بیشتر: ازدواج مجدد و مهم ترین اصول آن⚖️

نتیجه‌گیری
ازدواج سفید همانند دوران نامزدی از نظر شرایط برقراری ارتباط بین زن و مرد تقریبا در یک سطح قرار می‌گیرند چون در هر دو مورد هیچ عقد رسمی و قانونی بین طرفین جاری نمی‌شود و این رابطه در حد ‌یک توافق دو طرفه می‌باشد.
در رابطه نامزدی این حق را قانون برای طرفین قائل شده است که هرگاه یکی از طرفین از ادامه رابطه ناراضی باشند بتوانند از ادامه رابطه امتناع کرده و به آن خاتمه دهند ولی اگر هریک از طرفین احساس کنند که متضرر شده اند می‌توانند درخواست دادخواهی کنند.
این شرایط قانونی در صورت موافقت مراجع قضایی می تواند برای ازدواج سفید هم لحاظ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *