بلاگ

پولشویی چیست و چه روش هایی دارد؟+مجازات پولشویی

پولشویی چیست و چه روش هایی دارد؟+مجازات پولشویی

پولشویی با اهداف مختلفی انجام می‌پذیرد که دو دلیل اساسی دارد. اولین و مهم‌ترین این که منبع و یا اشخاص اصلی به طور ناشناس باقی بمانند و رایج ترین علت آن نیز برای افراد ثروتمندی است که قصد دارند از پرداخت مالیات فرار کنند. با توجه به این که هدف از این کار پنهان کردن یک جرم دیگر یا همان جرم اصلی است، پولشویی جرم فرعی به حساب می‌آید. مجازات هر کسی هم نسبت به میزان اهمیت جرم اصلی مشخص می‌شود. هر جرمی اعم از اختلاس، رشوه، قاچاق مواد و غیره با استفاده از این روش می‌تواند تا سالیان زیاد و یا تا همیشه مبهم بماند و یا از دید قانون پیدا نباشد.
به طور معمول فرد یا افرادی که خودشان برای مبهم سازی جرمشان از این روش استفاده می‌کنند، به صورت مستقیم وارد دست به پولشویی نزده و از افراد واسطه برای انجام معاملات و جرایم خود استفاده می‌کنند. در واقع فرد یا سازمان اصلی در این جرم هیچ دخالتی ندارد و نامی از او برده نمی‌شود. جالب است بدانید که افراد واسط عموما از جرمی که در حال ارتکاب آن هستند به صورت دقیق خبر ندارند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مجازات، انواع و روش‌های این جرم، در ادامه همراه ما باشید.

برای مشاوره رایگان و شبانه روزی با بهترین وکیل تهران همین حالا با ما تماس بگیرید!

 

پولشویی چیست

پولشویی چیست

 

همان طور که از نام آن پیداست، به شستن یا از بین بردن رد پول‌های کثیف و شبهه ناک پولشویی می‌گویند. به طور کلی افراد و یا گروه‌های خلاف کار که از راه‌های غیر قانونی پول‌های بسیار کلان را به دست می‌آورند، این کار را برای پاکسازی رد و اثر خود و نشان دادن تمیزی یا همان قانونی بودن درآمد، انجام می‌دهند. حتی با وجود وکیل پایه یک دادگستری هم این نوع از جرایم از چشم قانون پوشیده نخواهند بود. به طور کلی پولشویی به این معنا است که یک فرد و یا سازمان پول و سرمایه‌ای را از راه نادرست و غیر قانونی به دست می‌آورند و از روش‌های مختلف آن را وارد نظام و بازار مالی می‌کنند. پولشویی در تمامی کشورها و ایران یک جرم محسوب می‌شود که در پی آن طبق قانون هر کشور دارای مجازات است. گمنام کردن و یا پنهان کردن منبع اصلی مقدار زیادی پول در هر کشوری زیر شاخه پولشویی است که ممکن است یک کشور شروع شود و در یک کشور دیگر به اتمام برسد. در ادامه قرار است در مورد انواع پولشویی و پیگیری آن با وکیل حقوقی اطلاعات زیادی را در اختیارتان قرار دهیم.

⚖️ مطالعه بیشتر: فروش ملک مشاع و مهم ترین قوانین آن در سال 1400 ⚖️

انواع پولشویی

انواع پولشویی
این جرم همانند دیگر تخلفات قانونی دارای انواع مختلفی است و آن را بر اساس اطلاعات دقیق وکیل کیفری برای شما گردآوری کرده‌ایم. پولشویی شامل 4 نوع می‌باشد:

⭕ پولشویی داخلی

به پول‌های کثیفی که داخل یک کشور تولید می‌شود و در همان کشور با کارهای مختلف و غیر قانونی پاکسازی می‌شود را پولشویی درونی یا داخلی می‌گویند.

⭕ پولشویی مهار شونده

به پول‌های کثیفی که در یک کشور بر اساس کارهای مجرمانه به دست می‌آید و در یک کشور دیگر پاکسازی می‌شود را پولشویی مهارشونده می‌گویند.

⚖️ مطالعه بیشتر: سه طلاقه چیست و شرایط رجوع آن چگونه است؟ ⚖️

⭕ پولشویی خارجی

به تمامی پول‌های کثیفی که در خارج از کشور توسط فرد یا افرادی وارد بازار می‌شود و پاکسازی می‌شود را پولشویی بیرونی یا خارجی می‌گویند.

⭕ پولشویی وارد شونده

به پول‌ها و سرمایه‌ای که در خارج از کشور به صورت غیر قانونی ایجاد می‌شود و در یک کشور دیگر پاکسازی می‌شود را پولشویی وارد شونده می‌گویند.

روش های پولشویی

روش های پولشویی
وارد و یا تزریق پول

جالب است بدانید که تمامی شعب بانک‌ها در سراسر کشور وظیفه دارند که تراکنش‌های مشکوک و با مبالغ بسیار زیاد را به مراجع بالاتر گزارش دهند، از این رو از نظر افراد متخصص مانند وکیل چک ،پرخطرترین کار پولشویی تزریق و یا وارد کردن پول به بانک است. از این طریق پول و سرمایه کثیف در قالب سپرده نقدی بانکی وارد یک بانک و یا موسسه قانونی مالی می‌شود. لازم به ذکر است که افراد مجرم در این زمینه از طریق روش‌های هوشمندانه و متفاوتی برای وارد کردن پول به بانک و یا موسسه استفاده می‌کنند که از این طریق نیازی به ارائه گزارش به مراجع بالاتر نباشد. اسمورف که به لاتین SMURF نوشته می‌شود یکی از روش‌های کوچک کردن و یا خرد کردن تراکنش ها است که نظر کسی را به خود جلب نمی‌کند.

⚖️ مطالعه بیشتر: مطالبه ثمن چیست و مهم ترین نکات حقوقی آن ⚖️

لایه بندی کردن پول‌های کثیف

از مهم‌ترین و البته سخت‌ترین مراحل پولشویی، مرحله‌ی لایه بندی پول‌های کثیف است. زمانی که این کار بدون هیچ مشکلی با موفقیت انجام شود، تقریبا گرفتن رد پول‌ها کاری غیر ممکن محسوب می‌شود. در مرحله لایه بندی، برای تغییر وجودیت پول‌های کثیف، آن‌ را از طریق تراکنش‌های مالی گوناگون به حساب‌های مختلف در سراسر کشور ارسال می‌کنند و به این ترتیب، پیگیری آن‌ها بسیار دشوار خواهد بود. این کار از طریق تعداد زیادی تراکنش بانک به بانک در یک کشور و یا کشورهای متفاوت انجام می‌پذیرد که در این راه ماهیت اصلی، در واقع صاحب اصلی پول‌های کثیف برای همیشه ناشناس باقی می‌ماند.

ادغام و یکپارچه سازی

در مرحله آخر یا همان یکپارچه سازی، پول‌های کثیف وارد چرخه عادی اقتصاد هر کشور مورد نظر شده و به ‌نظر می‌آید که از یک مرجع قانونی به ‌دست آمده است. به این صورت که در مرحله ادغام و یکپارچه سازی، تراکنش‌ها و سرمایه ‌گذاری‌هایی که در قسمت لایه ‌بندی انجام شده بود، به پول نقد تبدیل می‌شود و مجرم بدون آن ‌که درگیر مشکلات قانونی شود می‌تواند به راحتی از پول شسته شده برای هر کار دیگری استفاده کند.

پولشویی چه آثاری دارد

پولشویی چه آثاری دارد
از مخرب‌ترین آثار پولشویی می‌توان بر اقتصاد یک یا چند کشور اشاره کرد:
⭕ از بین رفتن و یا فرار سرمایه زیاد به طور غیرقانونی از یک کشور
⭕ پایین آمدن بهره‌وری در قسمت‌های واقعی اقتصاد کشور
⭕ عدم ثبات در چرخه نرخ‌های مختلف ارز و بهره‌وری
⭕ افزایش ریسک خصوصی ‌سازی
⭕ ورشکستگی موسسات و بخش‌های خصوصی
⭕ تخریب قابل توجه در بازارهای مالی یک کشور
⭕ توزیع نابرابر درآمد در هر ارگان و شرکت

⚖️ مطالعه بیشتر: معامله فضولی و مهم ترین آثار حقوقی آن ⚖️

مجازات پولشویی

مجازات پولشویی
از اساسی‌ترین مجازات پولشویی در کشور ما و سایر کشورهای خارجی، مصادره‌ کردن اموال شخص یا سازمان و عواید حاصل از جرم آن است. با توجه به این ‌که هدف اصلی از این کار، قانونی نشان دادن درآمد و پول‌های مجرمانه و غیر قانونی و در آخر استفاده‌ی آزادانه از این سرمایه‌ها است، محروم کردن افراد مجرم از این پول‌ها و درآمدهای کثیف، انگیزه‌ی ارتکاب به این نوع از جرایم را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. حتی با درخواست وکیل خانواده و یا هر وکیل متخصص دیگر نیز این جرم پیگرد قانونی و جدی خواهد داشت.

⚖️ مطالعه بیشتر: آیا استرداد هدایای دوران عقد و نامزدی ممکن است؟ مهم ترین شرایط آن ⚖️

قوانین مربوط به پولشویی

قوانین مربوط به پولشویی
در قوانین مبارزه با جرایم پولشویی، به طور کلی خود مال و درآمد حاصل از این کار به طور دقیق به مصادره درمی‌آید که اگر پولی وجود نداشته باشد، عین همان مال و یا به میزان ان باید پول پرداخت شود. باید فرد متخلف به اندازه مال، جزای نقدی آن را نیز پرداخت نماید. اگر پولشویی تا سقف 1 میلیارد باشد، فرد به 5 تا 10 سال حبس در زندان محاکمه می‌شود.
بهتر است بدانید که در لایحه اصلاح مبارزه با پولشویی تبصره هایی هم وجود دارد که به شرح زیر می‌باشند
اگر فرد پول‌ها و اموال به دست آمده از پولشویی را به اموال دیگری تبدیل کرده باشد، باید عین همان اموال مصادره و ضبط شود.
همان‌طور که در بخش‌های بالا گفته شد، پولشویی برای از بین بردن و پنهان کرد رد یک جرم دیگر انجام می‌پذیرد که در صورت پیدا کردن این افراد بابت هر 2 جرم مجازات خواهند شد، مگر اینکه پولشویی ربطی به جرم اول نداشته باشد که در این صورت فقط بابت این جرم مجازات خواهند شد
اگر در یک عملیات پولشویی، افراد به صورت سازمان یافته دست به این کار زده باشند، جرم آن‌ها افزایش خواهد یافت.
این جرم اگر از یک فرد حقوقی باشد، می‌بایست 2 یا 4 برابر مبلغ پولشویی به دادگاه جریمه دهد و مجازات مشخص شده این جرم را نیز برای او اعمال خواهند کرد.
در آخر هم اگر در دادگاه ثابت شود که اموالی که با آن پولشویی شده، متعلق به شخص دیگری باشد، کل پول به صاحب آن به صورت قانونی برگردانده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *