بلاگ

حذف نام همسر از شناسنامه مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران

حذف نام همسر از شناسنامه مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران

حذف نام همسر از شناسنامه یکی از تقاضاهای اصلی زوجینی است که تجربه یک زندگی مشترک ناموفق را داشته‌اند. همسرانی که با ذوق و اشتیاق، و برپایی جشن و پایکوبی، نام شریک زندگی خود را در معتبرترین مدرک شناساییشان ثبت نموده‌اند حال بزرگترین دغدغه زندگی‌شان این است که چگونه می‌توانند نام همسر سابق را از شناسنامه خود حذف کنند. حذف نام همسر از شناسنامه طبق قوانین موجود در کشور ما برای همه زنان و مردان مطلقه امکان‌پذیر نبوده و فقط تحت شرایطی خاص برای برخی از آن‌ها قابل اجرا است. اگر قصد حذف نام همسر سابق خود را از شناسنامه دارید لطفاً تا انتهای این مقاله با ما همراه بمانید و تمام باید و نبایدهای این امر را در همین جا بیاموزید.

 

برای مشاوره رایگان و شبانه روزی با بهترین وکیل تهران همین حالا با ما تماس بگیرید!

 

حذف نام همسر از شناسنامه

حذف نام همسر از شناسنامه
حذف نام همسر از شناسنامه یک فرایند قانونی و حقوقی خاص بوده و فقط تحت شرایطی خاص امکان‌پذیر است. به این ترتیب همه کسانی که از همسران خود جدا شده‌اند این امکان را ندارند که هر زمان اراده کنند قادر به حذف نام همسر سابق، از شناسنامه خود باشند.
یکی از مستندات قانونی موجود برای حذف نام همسر سابق از شناسنامه ماده ۳۳ قانون ثبت احوال است.
این قانون اذعان می‌دارد که «کلیه وقایع ازدواج و طلاق یا مرگ زوج یا زوجه و رجوع و بذل مدت و فسخ نکاح باید در دفاتر ثبت کل وقایع ثبت شود ولی در شناسنامه به شرح ذیل انعکاس خواهد یافت:
در المثنی شناسنامه مرد یا زن آخرین نکاح و طلاق و یا بذل مدت و در صورت تعدد زوجات آن تعداد ازدواج که به قوت خود باقی است منعکس خواهد شد. ازدواج و طلاق غیر مدخوله در المثنی شناسنامه درج نخواهد شد»
مطابق با متن قانون عنوان شده؛ حذف نام همسر سابق از شناسنامه فقط برای زوجینی امکانپذیر می‌باشد که رابطه زناشویی بین آن‌ها شکل نگرفته است. به عبارت دیگر زوجینی که بعد از عقد و حتی ازدواج و شروع زندگی مشترک، موفق به برقراری رابطه زناشویی و نزدیکی با یکدیگر نشده‌اند شرایط لازم برای حذف نام طرف مقابل خود از شناسنامه را پس از طی نمودن مراحل قانونی مورد نیاز برای این پروسه را دارند.
طبق موارد عنوان شده می‌توان نتیجه گرفت که سایر زنان و مردان مطلقه در این رابطه شرایط بسیار سختی دارند. در اصل بر خلاف باور عموم که تصور می‌کنند حذف نام همسر سابق از شناسنامه تحت هر شرایطی برای همه مقدور است، این مقوله حقوقی فقط مختص عده‌ای خاص بوده و شامل حال زوجینی می‌شود که واقعه دخول بین آن‌ها رخ نداده و زوجه هنوز باکره است.
لازم به ذکر است که حذف نام همسر سابق در هر صورت در دفاتر ثبت اسناد کل باقی خواهد ماند و این واقع فقط از شناسنامه المثنی پاک می‌گردد.

مطالعه بیشتر 👈 نفقه چیست و بر چه اساس تعیین می شود؟ شرایط پرداخت و یا عدم پرداخت نفقه

حذف نام همسر از شناسنامه به چه دلایلی امکان پذیر است

حذف نام همسر از شناسنامه به چه دلایلی امکان پذیر است
همانطور که مستحضر هستید؛ دلایل اصلی، ثبت ازدواج و شروع زندگی مشترک در دفاتر ثبت اسناد کل کشور و اسناد هویتی شخصی مستحکم کردن بقای خانواده و در نتیجه آن بقای جامعه می‌باشد. متاسفانه واقعه طلاق که روز به روز شاهد افزایش چشمگیر آن در جامعه هستیم بزرگترین عامل تحدید کننده بقای خانواده و همچنین جامعه هست، که بارو روانی زیادی را نیز به زوجین تحمیل می‌کند.
به همین دلیل قانونمداران برای کاهش آثار منفی طلاق بر جامعه، خانواده و روان زنان و مردانی که آن را تجربه می‌کنند؛ قوانینی را وصف کرده‌اند که قوانین مرتبط با حذف نام و مشخصات همسر سابق از شناسنامه نیز در همین راستا تدوین و تصویب شده‌اند.
همچنین حذف مشخصات همسر متارکه از شناسنامه، شرایط ازدواج برای این قبیل افراد را در آینده راحت‌تر می‌کند. به این ترتیب افراد مطلقه نسبت به آینده خود دید روشن‌تری داشته، و راحت‌تر می‌توانند به ازدواج مجدد و تشکیل زندگی دوباره فکر کنند.

مطالعه بیشتر 👈 عسر و حرج چیست و وضعیت مهریه در طلاق عسر و حرج چگونه است؟

شرایط حذف نام همسر از شناسنامه

شرایط حذف نام همسر از شناسنامه
همانطور که می‌دانید حذف نام همسر سابق از شناسنامه، یک امر قانونی بوده و باید طبق قوانین و مقررات خاص خود صورت بگیرد. طبق قانون زوجینی که رابطه زناشویی بین‌شان شکل نگرفته می‌توانند برای حذف نام همسر سابق از شناسنامه خود اقدام نمایند.
بنابراین زوجین باید برای کسب اجازه و حکم دادگاه خانواده جهت حذف نام همسر سابق از سند هویتی خود، باید با ارائه یک سری مدارک کاملا قانونی ادعای خود را به اثبات برسانند. به عبارت دیگر صرفا ادعای عدم نزدیکی برای دریافت مجوز حذف نام همسر سابق از شناسنامه، کافی نبوده و باید این ادعا برای مقامات صالح برای صدور این مجوز به کامل محرز گردد.
یکی از مدارک مهم و مورد نیاز برای این منظور ارائه مدرک پزشکی قانونی غیر مدخوله بودن زن است. به این ترتیب زوجین باید هنگام ثبت درخواست خود، برای تکمیل مدارک مورد نیاز برای. گواهی پزشکی قانونی، که باکره بودن زوجه را به اثبات می‌رساند؛ را نیز ضمیمه پرونده خود کنند.
لازم به ذکر است؛ افرادی که برای بار دوم ازدواج کرده و قبل از شروع رابطه زناشویی تصمیم به طلاق و جدایی می‌گیرند، نیز امکان بهره‌مندی از این قانون را داشته و می‌توانند نام همسر دوم را از شناسنامه خود پاک کنند. منتهی در چنین موقعیتی، شرایط اثبات این ادعا، به دلیل عدم باکره بودن زوجه پس از ازدواج اول، متفاوت از زمانی است که زوجه باکره می‌باشد.
در ازدواج دوم و زمانی که زوجه باکره نیست، برای اثبات عدم دخول، باید زوج و زوجه بر این ادعا توافق کرده و دادگاه نیز صحت ادعای آن‌ها را مطابق با شرایط موجود تاکید کند. البته این قانون برای همه دادگاه های کشور عمومیت ندارد. به بیان دیگر برخی از دادگاه‌های کشور عدم دخول را فقط در صورتی که زوجه باکره است قبول کرده و به این ترتیب، حق حذف مشخصات همسر از شناسنامه المثنی را فقط به زوجینی، که زوجه باکره می‌باشد می‌دهند.
البته تحت شرایطی بسیار خاص، امکان حذف مشخصات همسر از شناسنامه المثنی برای همسرانی که رابطه زناشویی بین آن‌ها شکل گرفته است وجود دارد. علاوه بر قانون ۳۳ ثبت احوال، قوانین دیگری در این رابطه در متون قانونی کشور ما وجود دارد که زوجین با استناد به آن‌ها می‌توانند نام همسر سابق را از شناسنامه خود حذف کنند.
شرایط قانونی دیگری که به زوج و زوجه متارکه امکان حذف نام همسر، حتی در صورت وقوع دخول از شناسنامه را می دهند؛ این است که زن و یا مرد، همسر دومی برای خود اختیار نموده و ازدواج آن‌ها جنبه قانونی به خود بگیرد. پس از ثبت ازدواج دوم در دفاتر ثبت اسناد و شناسنامه، شرایط حذف نام و مشخصات همسر سابق از شناسنامه برای زوج و یا زوجه فراهم می‌گردد.
همانطور که گفتیم فرایند حذف نام همسر از شناسنامه یک امر پیچیده قانونی و حقوقی است که برای کسب نتیجه در این باره نیاز به مشاوره با وکیل خانواده و همچنین مشاوره‌های حقوقی می‌باشد.

مطالعه بیشتر 👈 جرم رابطه نامشروع در فضای مجازی و نحوه اثبات آن

حذف نام همسر در صورت داشتن فرزند

حذف نام همسر در صورت داشتن فرزند
حذف نام همسر در صورت داشتن فرزند، از لحاظ قانونی و اخلاقی چندان قابل قبول نبوده و در کنار محروم کردن فرزندان طلاق از زندگی کردن در سایه پدر و مادر، از لحاظ مالی نیز منجر به پای‌مالی حق آن‌ها خواهد شد.
حذف نام همسر متارکه از شناسنامه، به معنای حذف ازدواج پیشین و همچنین طلاق صورت گرفته بوده و منجر به محروم شدن فرزندان طلاق از ارث می‌گردد.
بنابراین حذف مشخصات همسر از شناسنامه زوجینی که دارای فرزند هستند، علی‌رغم داشتن یک سری منافع برای والدین، به حقوق فرزندان لطمه وارد می‌آورد‌. به همین دلیل نه از لحاظ قانونی و نه عرفی هیچ قانونی برای این امر وجود ندارد.

مطالعه بیشتر 👈 شرایط و مراحل طلاق به درخواست مرد از دید بهترین وکیل خانواده

بهترین وکیل برای حذف نام همسر از شناسنامه

بهترین وکیل برای حذف نام همسر از شناسنامه
بهترین وکیل برای حذف نام همسر از شناسنامه، شخصی است که به تمام متون قانونی مرتبط با این حوزه تسلط دارد؛ و در صورت وجود امکان حذف نام همسر سابق در شناسنامه، به افراد متقاضی کمک کند با صرف زمان و هزینه کم به این خواسته خود جامه عمل بپوشانند.
به طور کلی بهترین وکیل دادگستری علاوه بر داشتن دانش حقوقی بالا، باید دارای تجربه کاری قابل قبولی نیز باشد. تا بتواند با تکیه بر دانش و تجربه خود، از موکلین‌شان دفاع کرده و مانع از پای‌مالی حقوق آن‌ها شود.
همچنین بهترین وکیل برای حذف نام همسر از شناسنامه، باید علاوه بر حقوق موکل خود، به اصول اخلاقی نیز پایبند بوده و حقوق سایرین را نیز را محترم بشمارد. به نحوی که به افرادی که استحقاق و شرایط قانونی و اخلاقی حذف نام همسر از شناسنامه خود را ندارند کمک نکند، تا آن‌ها نیز از فرصت استفاده نموده و حقوق دیگر زنان و مردان را ضایع نمایند.
به هر حال حذف نام همسر سابق از شناسنامه، همانند هر فرایند قانونی دیگری باید در چهارچوب قانون طی شود، که در صورت وجود وکیل طلاق با تجربه و کارکشته این امر بیشتر از دو الی سه هفته بیشتر زمان نخواهد برد. به طور کلی در صورت عدم اخذ وکیل، حذف نام و مشخصات همسر از شناسنامه زمان زیادی از وقت متقاضیان این امر را خواهد گرفت.

مطالعه بیشتر 👈 اسقاط کافه خیارات به چه معناست و چه کاربردی دارد

نتیجه گیری

حذف نام همسر از شناسنامه یک امر حقوقی و قانونی است که تحت شرایطی خاص برای برخی از زنان و مردان که از همسران خود جدا شده‌اند امکان‌پذیر است. با توجه به مطالب که در قالب این مقاله عنوان شده است می‌توان نتیجه گرفت که، حذف نام همسر سابق از شناسنامه فقط در صورتی که زوجه باکره باشد و همچنین در صورتی که ازدواج دوم در دفاتر اسناد رسمی و شناسنامه ثبت شود قابل اجرا می‌باشد.
بنابراین اگر شما قصد درخواست وکیل برای این منظور را دارید باید، بدانید که وکیل حقوقی و دادگستری نیز تحت شرایط خاص قانونی در این باره قادر است به شما کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *