بلاگ

اسقاط کافه خیارات به چه معناست و چه کاربردی دارد

اسقاط کافه خیارات به چه معناست و چه کاربردی دارد

اسقاط کافه خیارات یک اصطلاح حقوقی می‌باشد که در برخی از عقود و معاملات مانند عقد بیع و قراردادهای ملکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر این عبارت در قرارداد ذکر شود بدین معنا خواهد بود که شما به هیچ عنوان نمی‌توانید برای خاتمه یک طرفه قرارداد اقدام نمایید. خیارات در قانون شامل خیار شرط، خیار عیب، خیار حیوان و… می‌شود که هر کدام تعریف، شرایط و کارایی خاص خود را دارند. در ادامه ابتدا در مورد تعریف اسقاط کافه خیارات توضیحاتی می‌دهیم سپس انواع و کاربرد آن را بیان می‌کنیم. پس همراه ما باشید تا با افزایش اطلاعات حقوقی خود از به وجود آمدن مشکلات احتمالی خودداری نمایید.

 

برای مشاوره رایگان و شبانه روزی با بهترین وکیل تهران همین حالا با ما تماس بگیرید!

 

اسقاط کافه خیارات به چه معناست؟

اسقاط کافه خیارات به چه معناست؟

کلمه اسقاط برگرفته از ریشه سقط بوده و به معنی از بین بردن است. کافه نیز به معنای همه و تمام می‌باشد. هنگامی که در اصطلاحات حقوقی با کلمه خیار مواجه می‌شوید، باید بدانید که این کلمه به معنای حقی است که برای طرفین معامله یا متعاقدین پیش بینی شده است؛ لذا افراد می‌توانند در صورت مواجهه با برخی تخلفات در عقود و قراردادها، به صورت یک جانبه به برهم زدن آن اقدام نمایند؛ البته این امر حائز برخی شرایط خاصی قانونی خواهد بود؛ فلذا در صورت عدم وجود شرایط مذکور نمی‌توانید برای برهم زدن قرارداد اقدامی را انجام دهید.
اگر چه خیارات حقی می‌باشد که برای صاحب خیار یا ذوالخیار در نظر گرفته شده است اما هر صاحب حقی می‌تواند از حق خویش صرف نظر کند و آن را به اختیار خود ساقط نماید. حال که با تک تک کلمات عبارت اسقاط کافه خیارات آشنا شدید، باید بدانید که هنگامی که از این عبارت برای قراردادهای گوناگون استفاده می‌کنید، به طور کلی به معنای این است که تمام اختیاراتی را که به وسیله آن می‌توان قرارداد را به صورت یک جانبه خاتمه داد، ساقط نموده اید. لذا در بسیاری از این قبیل موارد می‌توانید با درخواست وکیل حقوقی از حق و حقوق خود دفاع کنید.

پیشنهاد مطالعه ⚖️ شکایت از پزشک زیبایی و روش های اثبات آن

 

خیارات در حقوق چیست؟

خیارات در حقوق چیست؟

خیار کلمه ای است که در اصطلاح حقوقی و رویه قضایی به معنای اختیار می باشد. بنابراین خیارات در حقوق را می‌توان اختیاری دانست که قانونگذار به افراد اعطا می کند تا بتوانند معامله خود را یک جانبه به اتمام برسانند. در علم حقوق، این کار را به وسیله فسخ انجام می‌دهند. در حقیقت حقوق به طرفین معامله این اجازه را خواهد داد که در صورت وجود شرایط لازم برای فسخ قرارداد اقدام نمایند. خیارات در قانون و رویه فعلی شامل خیار تفلیس، خیار مجلس، خیار حیوان، خیار شرط، خیار عیب، خیار تدلیس، خیار غبن، خیار تبعض صفقه، تاخیر ثمن، رویت و تخلف از وصف می‌شود که در ادامه در مورد آنها به طور مختصر توضیحاتی خواهیم داد.

خیار تدلیس

معنا و شرایط اعمال خیار تدلیس مطابق مواد 438 الی 440 قانون مدنی مشخص شده است. در ماده 438 قانون مدنی بیان شده است :

«تدلیس عبارت است از عملیاتی که موجب فریب طرف معامله شود.» مطابق مفاد نص ماده 439 قانون مدنی، چنانچه بایع تدلیس نموده باشد، مشتری حق فسخ بیع را خواهد داشت و همچنین بایع نیز درصورت تدلیس مشتری چنین حقی را دارا می باشد. ماده 440 قانون مدنی نیز در بیان شرایط اعمال خیار تدلیس بیان داشته است که: « خیار تدلیس بعد از علم به آن فوری است.»

کلمه تدلیس به معنای کتمان کاری و پوشاندن می باشد اما در اصطلاح حقوقی عبارتی است که به معنای فریب دادنِ یکی از طرفین معامله می باشد؛ بدین توضیح که یکی از متعاقدین، طرف مقابل خود را در خصوص مورد معامله فریب داده است. گاهی افراد به علت وقوع کلاهبرداری، فریب طرف مقابل را خورده و مال و دارایی خود را از دست می‌دهند؛ بنابراین مشاوره با وکیل کیفری به شما کمک بسیاری خواهد کرد تا فریب دیگران را نخورید؛ زیرا این دسته از وکلا در این زمینه اطلاعات کافی دارند.

پیشنهاد مطالعه ⚖️ طلاق ایرانیان خارج از کشور و قوانین مهم آن در سال 1400

خیار مجلس

قانونگذار در ماده 397 قانون مدنی از خیار مجلس نام برده و آن را تعریف کرده است. خیار مجلس بدین معناست که تا زمانی که طرفین معامله در مجلس عقد هستند و هنوز متفرق نشده اند، اختیار فسخ معامله را دارند و می توانند مستند به خیار مجلس، معامله را برهم زنند.

خیار حیوان

هنگامی که قصد شما معامله حیوان باشد، خریدار می‌تواند تا سه روز از زمان عقد به فسخ قرارداد از طریق خیار حیوان بپردازد. خیار حیوان تنها مختص خرید و فروش حیوانات می‌باشد که طی ماده 398 قانون مدنی بیان و تعریف شده است.

پیشنهاد مطالعه ⚖️ حکم قسم دروغ در دادگاه و عواقب آن در سال 1400

خیار شرط

تعریف و شرایط خیار شرط ضمن مواد 399 الی 401 قانون مدنی معین شده است. ماده 399 قانون مدنی بیان می دارد:

«در عقد بیع ممکن است شرط شود که در مدت معین برای بایع یا مشتری یا هر دو یا شخص خارجی اختیار فسخ معامله باشد.»

مطابق ماده 400 قانون مدنی اگر ابتدای مدت خیار ذکر نشده باشد، ابتدای آن از تاریخ عقد محسوب است؛ در غیر اینصورت تابع قرارداد و توافق فیمابین متعاملین می باشد و بر اساس ماده 401 قانون مدنی اگر برای خیار شرط، مدت ذکر نشده باشد هم شرط خیار و هم بیع باطل خواهد بود. خیار شرط همان طور که از نامش مشخص است دارای شروطی می‌باشد. این نوع خیار به یکی از طرفین معامله یا به هر دوی آنها اجازه می‌دهد تا در صورت لزوم در مدت زمان مشخصی رجوع کرده و معامله را فسخ نمایند. خیار شرط در اغلب متن‌های قرارداد مانند معاملات مسکن بیان می‌شود.

خیار عیب

خیار عیب-اسقاط کافه خیارات

مواد 422 الی 426 قانون مدنی به بیان تعریف و شرایط اِعمال خیار عیب پرداخته است. قابل ذکر است این خیار از جمله خیارات مهم قانونی در رویه فعلی ما می باشد. مطابق ماده 422 قانون مدنی

«اگر بعد از معامله ظاهر شود که مبیع معیوب بوده، مشتری مختار است در قبول مبیع معیوب با اخذ ارش یا فسخ معامله.»

همچنین بر اساس مواد 423 و 424 خیار عیب وقتی برای مشتری ثابت می شود که عیب مخفی و موجود “در حین عقد” باشد و عیب وقتی مخفی محسوب می شود که مشتری در زمان بیع عالم به آن نبوده است؛ اعم از اینکه این عدم علم ناشی از آن باشد که عیب ‌واقعاً مستور بوده است یا اینکه ظاهر بوده ولی مشتری ملتفت آن نشده است. گاهی اوقات افراد از خرید کالا پشیمان می‌شوند زیرا جنس مورد معامله آنها معیوب بوده و از سلامت کامل برخوردار نبوده است. در چنین مواردی قانونگذار اختیار فسخ معامله را پیش بینی نموده تا بتوان از این طریق به جبران حقوق متضرر پرداخت. گاهی ممکن است افراد عیب خود را در هنگام خواستگاری و پیش از عقد نکاح نشان ندهند؛ از این رو اشخاص می‌توانند در این قبیل عقود نیز از این خیار استفاده کنند. شما می‌توانید برای حل مسائل خانوادگی خود از وکیل خانواده مشاوره بگیرید.

پیشنهاد مطالعه ⚖️ حبس تعزیری و جالب ترین قوانین آن در ایران!

خیار رویت و تخلف وصف

بر اساس مواد 410 الی 412 قانون مدنی هرگاه کسی مالی را ندیده و آن مال را فقط بر مبنای وصف آن خریداری نماید، چنانچه آن مال دارای اوصافی که ذکر شده است نباشد، مختار خواهد بود که بیع را‌فسخ کند یا به همان نحو که هست قبول نماید. مطابق ماده 411 قانون مدنی

«اگر بایع مبیع را ندیده ولی مشتری آن را دیده باشد و مبیع غیر اوصافی که ذکر شده است دارا باشد فقط بایع خیار فسخ خواهد داشت و بر اساس ماده 412 قانون مدنی هرگاه مشتری بعضی از مبیع را دیده و بعض دیگر را به وصف یا از روی نمونه خریده باشد و آن بعض مطابق وصف یا نمونه نباشد، مشتری ‌میتواند تمام مبیع را رد کند یا تمام آن را قبول نماید. با عنایت به مواد فوق، خیار رویت و تخلف وصف بدین معناست که اگر کسی قصد معامله داشته اما در هنگام معامله جنس مورد نظر را ندیده باشد، می‌تواند از این خیار استفاده کند و معامله را فسخ نماید. مطابق قانون مدنی به شرح فوق، این خیار می‌تواند برای هر یک از طرفین معامله ایجاد شود؛ بنابراین خیار رویت و تخلف وصف به عنوان یک خیار یک طرفه نخواهد بود.

خیار غبن

مفاد مواد 416 الی 421 قانون مدنی اختصاص به بیان تعریف و شرایط اِعمال خیار غبن دارد. بدین معنا که در برخی از موارد افراد کالایی را با قیمت بالایی معامله کرده یا کالای خود را با قیمت پایینی به فروش می‌رسانند؛ در این صورت ممکن است از انجام معامله مغبون شوند. در واقع خیار غبن، تنها در معاملات معوض جاری است و فرد فریب خورده، در هنگام معامله نباید از ارزش واقعی مورد معامله آگاه باشد. بر اساس قانون مدنی، در شرایطی که یکی از دو طرف معامله، دچار ضرر و زیانی شده باشد که این ضرر، ناشی از عدم رعایت تعادل بین عوضین معامله باشد، طرف متضرر می تواند معامله را فسخ کند. از طرفی در این مورد مشورت با وکیل دادگستری نیز می تواند راهگشای بسیاری از مسائل و مشکلات باشد.»

خیار تبعض صفقه

مطابق ماده 441 قانون مدنی

«خیار تبعض صفقه وقتی حاصل میشود که عقد بیع نسبت به بعض مبیع به جهتی از جهات باطل باشد که در این صورت، مشتری حق ‌خواهد داشت بیع را فسخ نماید یا نسبت به قسمتی که بیع صحیح واقع شده است، قبول کند و نسبت به قسمتی که بیع باطل بوده است ثمن را مسترد کند.»

این خیار از دو کلمه تشکیل شده است که بخش اول یعنی تبعض به معنای جزء به جزء و بخش دوم آن یعنی صفقه به معنای داد و ستد و معامله است. در واقع این خیار به معنای اختیار فسخی می‌باشد که در زمان باطل بودن قسمتی از عقد ایجاد می گردد و به مناسبت آن، فردی که بخشی از عقد نسبت به او صحیح و بخشی دیگر باطل باشد، می تواند عقد را به استناد این خیار فسخ نماید و یا آنکه عقد را به همان شکل قبول نموده و صرفاً نسبت به همان قسمتی که باطل بوده است، ثمن مسترد می گردد.

پیشنهاد مطالعه ⚖️ دیه سال 1400 چقدر است؟ مهم ترین قوائد آن که باید بدانید

خیار تفلیس

این خیار اگرچه در قانون مدنی صراحتاً بیان نشده لکن در رویه قضایی و اصطلاحات حقوقی به عنوان یکی از خیارات مهم شناسایی می شود و بدین معناست که هنگامی که اموال و دارایی‌های یک شخص از بدهی‌های او کمتر بوده و به عبارتی قادر به پرداخت بدهی خود نباشد، برای آن شخص حکم ورشکستگی یا افلاس صادر می‌شود. در این صورت طرف دیگر می‌تواند با استفاده از خیار تفلیس به فسخ قرارداد مالی خود با شخص مفلّس بپردازد. همچنین معمولا افراد ورشکسته به دلیل پاس نشدن چک آنها دچار مشکل می‌شوند. وکیل چک گزینه مناسبی برای وصول چک‌های این دسته افراد می‌باشد.

خیار تاخیر ثمن

ماده 402 قانون مدنی در خصوص احکام مترتب بر این خیار و تعریف آن بیان می دارد:

«هر گاه مبیع عین خارجی و یا در حکم آن بوده و برای تأدیه ثمن یا تسلیم مبیع بین متبایعین اجلی معین نشده باشد، اگر سه روز از تاریخ‌ بیع بگذرد و در این مدت نه بایع مبیع را تسلیم مشتری نماید و نه مشتری تمام ثمن را به بایع بدهد بایع مختار در فسخ معامله میشود.»

لازم به ذکر است این خیار صرفاً در عقد بیع وجود داشته و مخصوص فروشنده یا بایع می باشد.

 

اسقاط کافه خیارات ولو خیار غبن فاحش به چه معناست؟

اسقاط کافه خیارات ولو خیار غبن فاحش به چه معناست؟

غبن به معنای فریب بوده و فاحش کلمه‌ایست که به معنای آشکار، واضح و مسلم است. زمانی که عبارت «اسقاط کافه خیارات ولو خیار غبن فاحش» در قرارداد به کار گرفته شود و شما آن را امضاء کنید، در واقع با این کار می‌پذیرید که در صورت وجود هر نوع ضرری “حتی اگر ضرر شما به صورت واضح و آشکار باشد” باز هم حق فسخ معامله را نخواهید داشت. بنابراین وجود این عبارت و پذیرفتن آن ممکن است سبب ضرر و زیان بسیاری شود که قابل جبران نباشد.

پیشنهاد مطالعه ⚖️ تبدیل حبس به جزای نقدی و مهم ترین قوانین آن در سال 1400

 

اسقاط کافه خیارات چه کاربردی دارد؟

این عبارت حقوقی در برخی قراردادها از جمله عقود بیع و قراردادهای ملکی کاربرد فراوان دارد. قراردادهای ملکی شامل مبایعه نامه و اجاره نامه می‌شوند که معمولاً متن آن ها از سوی اتحادیه‌ها در اختیار مشاورین املاک قرار می‌گیرند. استفاده از این عبارت به منظور قوام و ثبات قرارداد می باشد؛ زیرا با استفاده از آن، فسخ برخی عقوداز قبیل قراردادهای ملکی تنها با شرایط خاصی انجام خواهد شد. مشاوره با وکیل ملکی به شما کمک خواهد کرد تا در هنگام خرید ملک با مشکل روبرو نشوید.

 

آیا اسقاط کافه خیارات به ضرر خریدار است؟

آیا اسقاط کافه خیارات به ضرر خریدار است؟

چنانچه شما طرف خریدار باشید و قراردادی را امضا کرده باشید که عبارت اسقاط کافه خیارات در آن ذکر شده باشد، این امر به نفع شما نخواهد بود؛ زیرا همانطور که گفتیم این عبارت به معنای از بین بردن تمام اختیارات فسخی می‌باشد که قانون در معامله گذاشته است. در واقع با امضای قرارداد هیچ راهی را برای فسخ یک جانبه نخواهید داشت؛ از این رو متحمل ضرر و زیان خواهید شد. به بیان دیگر می‌توان گفت اگر این عبارت در قرارداد ذکر شده باشد و شما خریدار کالا باشید، در صورتی که بعد از عقد قرارداد، متوجه عیب و نقصی از کالا شده باشید نمی‌توانید برای فسخ یکجانبه قرارداد اقدام کنید لذا باید ضررهای آن را بپذیرید. به طور کلی می‌توان گفت هنگامی که از معامله خود مطمئن هستید بهتر است از این عبارت استفاده کنید، اما اگر نسبت به معامله خود اطمینانی ندارید، سعی کنید از آن استفاده نکنید. بنابراین بهتر است از مشاوره حقوقی کمک بگیرید تا در هنگام معاملات دچار ضرر نشوید.

پیشنهاد مطالعه ⚖️ عواقب رانندگی بدون گواهینامه و مجازات آن در سال 1400

 

کلام آخر

در این مقاله شما را با کلمات اسقاط، کافه و خیارات و معنای کلی آن آشنا کردیم. از آنجایی که بسیاری از افراد در هنگام معامله، متن قرارداد را نخوانده امضا می‌کنند و مرتکب اشتباه می‌شوند، به شما پیشنهاد می‌کنیم در هنگام عقد قرارداد متن آن را کاملا مطالعه نمایید تا دچار مشکل نشوید. سرکار خانم معصومه رمضانی وکیل پایه یک دادگستری می‌باشد که در کار خود حرفه‌ای عمل می‌کند. این وکیل متخصص در تمام زمینه‌های حقوقی و کیفری موفق عمل کرده است. لذا توصیه می‌شود در کارهای حقوقی، خانواده و… از این وکیل متخصص مشاوره بگیرید تا دچار سردرگمی نشوید.

  1. علی گفت:

    خیلی کامل و بی نقص اسقاط کافه خیارات را توضیح دادید متشکرم

    1. 101273 گفت:

      ممنون از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *