بلاگ

اثبات تمکین نکردن زن

اثبات عدم تمکین زن در دادگاه

اثبات عدم تمکین زن در دادگاه از شوهر کار دشواری خواهد بود. چرا که یک موضوع کاملاً شخصی و خصوصی بوده و بهره‌گیری از شهود برای آن امکان‌پذیر نیست، جز آنکه شخص زوجه نسبت به عدم تمکین خود در دادگاه اقرار کند و یا افرادی را از این موضوع مطلع نموده باشد و آنها علیه وی شهادت دهند. همچنین در خصوص اثبات عدم تمکین زن در دادگاه قاضی با در نظر گرفتن مدارک و مستندات و شواهد پیرامونی و اظهارات دو طرف نسبت به عدم تمکین علم پیدا کند. در ادامه با وکیل ته بیشتر در ای نخصوآشنا شوید.

چه زمانی نیاز به اثبات عدم تمکین زن می‌باشد؟

تمکین نکردن زن از شوهر و همچنین خودداری از ادامه زندگی مشترک با وی، یا در شرایطی که حکم عدم تمکین زن به اثبات رسیده و از جانب دادگاه صادر گردد، موقعیت را برای زوجه کمی دشوار خواهد کرد. آثار الزام به عدم تمکین برای زوجه مخاطراتی را در پی خواهد داشت که البته شرایط را به منظور طلاق و جدایی زوجه نیز دشوارتر می‌سازد. در جواب این سوال که چه موقع به اثبات عدم تمکین زن نیاز خواهد بود، بایستی با موارد با آن آشنا باشید که عبارتند از:

۱. عدم پرداخت نفقه به زن

بر اساس قانون از جمله اصلی‌ترین آثاری که عدم تمکین زوجه در پی خواهد داشت ، عدم تعلق نفقه به وی است. زنی که بدون عذر موجه یا مانع شرعی نسبت به ترک زندگی زناشویی اقدام نموده است، لازم است بداند که مرد در این حالت می‌تواند به وی نفقه نپردازد. بنابراین زوجه‌ای که در دادگاه نفقه خود را مطالبه می‌نمایند، بایستی بداند که در صورت عدم تمکین خاص زن دیگر مستحق دریافت نفقه نخواهد بود.

نکته: هنگامی که زوجه به دلایل قانونی و مواردی که زن مجاز به عدم تمکین است، از این کار خودداری کند حق نفقه از وی ساقط نمی‌شود. لازم به ذکر است که تعلق نفقه به زوجه مشروط به فقر و یا توانایی مالی وی نمی‌باشد، بلکه نفقه از جمله حقوق مالی زوجه محسوب  می‌گردد.  حتی در صورتی که زن از نظر مالی هم تامین باشد، باز هم قادر به دریافت نفقه از شوهر خود خواهد بود. تمکین نکردن زن بایستی برای دادگاه مبنی بر ادله قابل قبول باشد.

۲. ازدواج مجدد مرد

یکی از آثار دیگری که عدم تمکین زن برای او به همراه دارد و دادگاه ها در زمان اجرای حکم الزام به تمکین، به آن اشاره خواهند کرد، این است که به مرد اجازه ازدواج مجدد داده خواهد شد. هنگامی که مرد در دادگاه قادر به اثبات عدم تمکین زن باشد و ثابت کند که زوجه از وی تمکین نکرده و زندگی مشترک خود را ترک نموده است، می‌تواند از دادگاه اجازه ازدواج مجدد را درخواست کند. با صدور مجوز ازدواج مجدد از جانب دادگاه، زوجه حق اعتراض یا ممانعت از شوهر خویش را نخواهد داشت.

۳. محروم کردن زوجه از نصف دارایی

در صورت اثبات عدم تمکین زن در دادگاه مرد حق دارد که همسر خویش را از شرط تنصیف دارایی که در سند ازدوج قید گردیده است، محروم کند. البته ناگفته نماند که این محرومیت بسته به حکم دادگاه و قاضی صادر کننده آن خواهد داشت.

البته اجرای این حکم کار راحتی نیست و تنها تحت شرایطی که کلیه مدارک و قرائن، بیان کننده سوءرفتار و سوءمعاشرت زوجه باشد و دال بر عدم تمکین وی باشد، این حکم صادر خواهد شد.

۴. دشواری طلاق برای زوجه 

وکیل طلاق توافقی می‌گوید: اثبات تمکین نکردن زن در دادگاه از سوی مرد، دشواری اخذ مجوز طلاق به تقاضای وی را در پی خواهد داشت. طلاق یک طرفه دشواری‌های بسیاری به دنبال دارد و لازم است به طور کامل این موضوع را به هنگام گرفتن طلاق در نظر داشته باشید. از جمله شروط بسیار مهمی که دادگاه به هنگام صدور حکم طلاق به نفع زن به آن توجه بسیار دارد، تمکین خاص و عام زوجه از شوهر خود است.

راه‌های اثبات عدم تمکین زن در دادگاه

را‌های اثبات عدم تمکین زن 

در صورت اثبات عدم تمکین زن در دادگاه، مرد حق دارد با مراجعه به دادگاه الزام به تمکین زوجه را تقاضا نماید.

1- ارسال اظهارنامه 

پیش از اقدام به این کار، زوج قادر خواهد بود اظهارنامه‌ای تنظیم نماید و برای زوجه ارسال کند. این اظهارنامه می‌تواند در آینده عدم تمکین زن را به اثبات رساند.

2- استشهاد 

از جمله مدارک دیگری که ممکن است در خصوص عدم اثبات تمکین خاص زن مورد تایید قاضی واقع گردد، می‌توان به شهودی که عدم تمکین زن را شهادت می‌دهند، اشاره داشت. شکایت مرد از تمکین نکردن زن یک دعوای خانوادگی محسوب می‌شود که چنانچه به اثبات برسد، اشاره به نشوز زوجه دارد و دیگر لزومی به پرداخت نفقه به زن نخواهد بود.

3- ترک زندگی مشترک از سوی زن

در صورتی که زن زندگی مشترک خود را ترک کند و یا وظایف خود را انجام ندهد به نحوی که مصداق سوءمعاشرت باشد، مرد می‌تواند با رجوع به دادگاه الزام عدم تمکین زن را از دادگاه مطالبه کند که این یکی دیگر از راه‌های اثبات عدم تمکین زن در دادگاه خواهد بود.

نحوه تنظیم دادخواست عدم تمکین 

نحوه تنظیم دادخواست عدم تمکین زن

در رابطه با دعوای عدم تمکین وکیل طلاق بیان می‌دارد، چنانچه زوج بعد از اظهارنامه‌ای که برای همسر خود ارسال کرده است؛ زوجه کماکان به تمکین نکردن خود ادامه بدهد، زوج تین خق را دارد تا دادخواست الزام زن به تمکین را در دادگاه خانواده ثبت نماید. بعد از به ثبت رساندن دادخواست و ابلاغ آن به دو طرف، جلسه دادرسی شروع خواهد شد.

در صورتی که هیچ مانع شرعی و عقلی، قانونی یا عرفی جهت تمکین زوجه وجود نداشته باشد، قاضی در مرحله اول زن را ملزم به تمکین می‌کند و چنانچه بازهم به عدم تمکین ادامه داد، زوجه ناشزه محسوب می‌شود و دیگر مستحق دریافت نفقه نخواهد بود. قانون مدنی در ماده ۱۱۰۸ به صراحت در این خصوص بیان می‌دارد: “هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند، مستحق نفقه نخواهد بود.” 

بعد از محکوم شدن زن در دادگاه تمکین  چه اتفاقی می افتد؟

محکوم شدن زن در دادگاه تمکین

بعد از آنکه مرد موفق به اثبات تمکین نکردن زن در دادگاه شد، یعنی زوجه محکوم به عدم تمکین و ملزم به آن گردید، زوج از پرداخت نفقه معاف خواهد شد. چرا که پرداخت نفقه در صورت تمکین زن بایستی پرداخت گردد و زنی که ناشزه محسوب گردد و تمکین عام و خاص نکند، استحقاق دریافت نفقه را نخواهد داشت. همچنين در صورتی که زوج ثابت کند که زوجه تمکین نمی‌کند و به طور مثال منزل مشترک را ترک نموده، حق دریافت اذن ازدواج مجدد خود را از دادگاه خواهد داشت. چرا که عدم تمکین زوجه از زوج جزو مواردی بوده که قانون‌گذار اذن ازدواج مجدد را به زوج داده است.

معرفی وکیل اثبات عدم تمکین 

در صورتی که همسر شما زندگی مشترک خود را ترک کرده است، نخستین موضوعی که به ذهنتان می‌رسد یافتن بهترین وکیل طلاق است. بهترین وکلای پرونده‌های اثبات عدم تمکین زن در دادگاه کسانی هستند که از تجربه و تخصص بالایی برخوردار هستند. به منظور انتخاب وکیل می‌توانید از کسانی که دارای پرونده مشابه بوده‌اند و یا از طریق اخذ شماره و آدرس چند تن از وکلای خانواده در شهر خود مشاوره حضوری دریافت نمایید و سپس  آنها را مورد ارزیابی قرار دهید و در آخر یک وکیل پایه یک دادگستری مجرب انتخاب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *