بلاگ

سریع ترین راه طلاق چیست؟ بررسی بهترین روش های طلاق در مدت کوتاه

سریع ترین راه طلاق چیست؟ بررسی بهترین روش های طلاق در مدت کوتاه

قانون ما، هرچند حق طلاق بدون قید و شرط را به مرد واگذار کرده‌است، اما در عمل و در طی کردن مراحل انجام طلاق، مسیری طولانی را دربرابر زن و مرد قرار‌می‌دهد. به‌علاوه حق تقاضای طلاق را، تنها درصورت توانایی اثبات مشقت فراوان زندگی با شوهر، به زن داده‌است که در بسیاری از موارد غیرممکن است. همه این موارد باعث طولانی شدن فرایند انجام طلاق می‌شود و زن و مرد خواهان طلاق را به فکر پیداکردن سریع‌ترین راه طلاق می‌اندازد. در ادامه این نوشته، درباره سریع‌ترین راه طلاق بیشتر صحبت می‌کنیم.

برای مشاوره رایگان و شبانه روزی با بهترین وکیل تهران همین حالا با ما تماس بگیرید!

بررسی دلایل اصلی طلاق در ایران

بررسی دلایل اصلی طلاق در ایران

تحت هر شرایطی و با وجود انواع مشکلات، بازهم‌ فرهنگ جامعه ما به‌گونه‌ای است که زن و شوهر را به صبوری و حفظ زندگی مشترک، راهنمایی و نصیحت می‌کند. اما تحمل شرایط سخت و به قول معروف، سوختن و ساختن، همیشه بهترین روش و اصولاً ممکن نیست.
هرچند طلاق به معنای پایان زندگی مشترک و معمولاً همراه با انواع حس‌های ناخوشایند و فشار روحی و مشکلات خاص خود است، اما گاهی به‌عنوان تنها راه باقی‌مانده برای حل مشکلات زندگی زناشوییی، اجتناب‌ناپذیر است. استفاده از مشاوره حقوقی و مشورت با یک وکیل باتجربه به شما کمک می‌کند که گزینه‌های پیش‌رو درارتباط با حل مشکلات زندگی زناشوییی خود را بشناسید و بهترین تصمیم را برای آن بگیرید.
دلایل مختلفی وجود دارد که زن و شوهر را به فکر پایان دادن به زندگی مشترک و جدایی می‌اندازد. مشکلات اقتصادی، اعتیاد به مواد مخدر، خشونت خانگی، عدم وجود تفاهم و عدم امکان برقراری ارتباط، عدم مسئولیت‌پذیری، واردشدن به روابط خارج از ازدواج، دوری عاطفی و روحی زوجین، مشکلات جنسی، همه از مواردی هستند که زوجین را به‌سوی جدایی هدایت می‌کنند.
همچنین ازدواج در سنین پایین و عدم شناخت کافی نسبت به مسئولیت‌های زندگی مشترک و حتی گاهی عدم شناخت نسبت به خواسته‌ها و اهداف و ویژگی‌های درونی خود، می‌تواند در نهایت منجر به طلاق شود.
درصورت تصمیم به طلاق، در اولین مرحله، نیاز به مشاوره با وکیل خانواده است تا تمامی مراحل را برای شما توضیح‌دهد و شما را نسبت به حقوقی که دارید، آگاه‌کند. وکیل با راهنمایی خود، سریع‌ترین راه طلاق را به شما معرفی می‌کند و مانع دوباره‌کاری‌ها و طولانی‌شدن بی‌جهت فرایند طلاق می‌شود.

⚖️ مطالعه بیشتر: حضانت فرزندان بعد از طلاق و قوانین بسیار مهم آن در سال 1401 ⚖️

سریع ترین راه طلاق چیست؟

سریع ترین راه طلاق چیست؟

مسیری که قانون‌گذار برای انجام طلاق تعیین کرده‌، به گونه‌ای است که فرایند طلاق را کمی طولانی کند تا شاید زن و شوهر از تصمیم خود منصرف شوند و به زندگی مشترک خود بازگردند. اما در بسیاری از موارد، افراد به دنبال راهی هستند که سریع‌تر مراحل قانونی طلاق را پشت‌سر بگذارند و زندگی جدیدی را آغاز کنند. گاهی همین کش و قوس ها و طولانی شدن زمان به سرانجام رسیدن طلاق، باعث بروز اختلافات بیشتر بین زن و مرد می‌شود و چه بسا کار را برای آن‌ها سخت‌تر می‌کند.
بطورکلی در قانون مدنی، طلاق براساس امکان برگشت مرد به زن، به دو نوع رجعی و بائن، تقسیم شده‌است. در طلاق رجعی، این امکان وجوددارد که مرد در دوران عده به همسر خود بازگردد و زن و مرد زندگی خود را از‌سر بگیرند. اما در طلاق بائن دیگر امکان رجوع کردن به زن وجود ندارد و زن و مرد درصورت تمایل به بازگشت مجدد به زندگی با یکدیگر، باید تا پایان مدت عده صبر و عقد را مجدداً اجرا کنند.
‌به‌طور کلی همه طلاق‌ها رجعی هستند، مگر شرایط طلاق بائن را داشته‌باشند. ماده ۱۱۴۵ قانون مدنی، طلاق را در حالات زیر، به عنوان طلاق بائن معرفی کرده‌است:

  1. طلاقی که قبل از نزدیکی واقع‌شود.
  2. طلاق یائسه.
  3. طلاق خُلع و مُبارات، مادام که زن رجوع به عوض نکرده‌باشد.
  4. سومین طلاق که بعد از سه وصلت متوالی به‌عمل‌آید اعم از این‌که وصلت در نتیجه رجوع باشد یا در نتیجه نکاح جدید.

درتوضیح طلاق خلع و مبارات باید این‌گونه گفت که، در طلاق خلع، زن به‌دلیل کراهتی که از شوهر دارد، درازای پرداخت مالی، از او طلاق می‌گیرد. در طلاق مبارات، این کراهت و بیزاری از طرف مرد نیز، وجود دارد. در این‌جا نیز با پرداخت مالی از سوی زن، مرد راضی به طلاق می‌شود. البته باید توجه داشت که هرچند در طلاق خلع مقدار مال پرداخت شده ازسوی زن می‌تواند به هرمقداری باشد، اما در طلاق مبارات، این مقدار باید حتماً کمتر از مهریه یا به اندازه آن باشد.
در طلاق خلع و مبارات، زن می‌تواند از پرداخت مال خود منصرف شود و آن‌را مجدداً مطالبه‌کند. اما در این‌صورت، طلاق بائن، تبدیل به طلاق رجعی می‌شود و مرد می‌تواند به زن رجوع‌کند. مهلت رجوع از پرداخت مال برای زن، تا پایان عده است.
در سازوکارهای قانونی طلاق ، نوعی از طلاق پیش‌بینی شده‌است که زن و مرد پیش‌از مراجعه به دادگاه، درباره مسائل مختلف مربوط به طلاق باهم به توافق می‌رسند و همه چیز را بین خود حل و فصل می‌کنند. دراین حالت از طلاق، به دلیل مشخص بودن همه شرایط و توافق زن و مرد، مراحل طلاق سریع‌تر انجام می‌شود.
طلاق توافقی سریع‌ترین شیوه طلاق است و تنها با مراجعه زن و مرد به مرکز مشاوره خانواده و صدور گواهی عدم امکان سازش از سوی آن مرکز، انجام می‌شود. در این‌نوع طلاق دیگر نیاز به تعیین داور برای زن و شوهر و ارائه نظر داوران به دادگاه وجود‌ندارد.
هرچند به‌طور معمول طلاق توافقی با بخشش تمام یا قسمتی از مهریه توسط زن انجام می‌شود، اما می‌تواند در قالب رجعی و یا بائن باشد. نوع طلاق در رأی نهایی دادگاه ثبت خواهد‌شد. توجه به این نکته لازم است که برای ازبین بردن امکان رجوع، بهترین روش ثبت آن به‌صورت خلع یا مبارات است که نوع طلاق را تبدیل به طلاق بائن کند.
برای اطلاع از جزئیات مربوط به طلاق توافقی و مراحل انجام آن و همچنین شیوه انجام توافقات بین زن و مرد، می‌توانید با یک وکیل طلاق توافقی مشورت کنید تا شما را در این زمینه راهنمایی کند.

⚖️ مطالعه بیشتر: طلاق در دوران بارداری چه شرایطی دارد؟ مهم ترین نکات طلاق زن حامله ⚖️

ساده ترین راه طلاق برای زوجه

ساده ترین راه طلاق برای زوجه

‌همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، طبق قانون اجازه طلاق و اقدام برای آن، به عهده مرد است. درواقع شوهر می‌تواند هرزمان که اراده‌کند، همسر خود را طلاق بدهد. البته در بعضی موارد باید برای انجام طلاق مدتی صبرکند که بعداز آن مدت انجام طلاق ایرادی ندارد.
اما هنگامی که زن خواستار اجرای طلاق باشد، شرایط سخت‌تر می‌شود. زیرا در این هنگام یا باید شوهر خود را به نحوی راضی به طلاق کند و یا ثابت کند که زندگی با شوهر اورا به سختی غیرقابل‌تحمل انداخته‌است.
طبق آنچه در قانون مدنی آمده‌است، یکی از مواردی که زن می‌تواند به جهت آن تقاضای طلاق کند، عدم پرداخت نفقه و مخارج زندگی توسط شوهر است. همچنین در ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی، برخی از مصادیق عسر و حرج زن بیان شده‌است که وی به موجب آن‌ها می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند. این موارد عبارتند از:

« ۱- ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی و یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه.
۲- اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلای وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده‌است. درصورتی‌که زوج به تعهد خود عمل ننماید ویا پس از ترک،مجدداً به مصرف موارد مذکور روی آورد، بنا به درخواست زوجه، طلاق انجام خواهدشد.
۳- محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر.
۴- ضرب و شتم یا هرگونه سوءرفتار مستمر زوج که عرفاً با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.
۵- ابتلای زوج به بیماری‌های صعب‌العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه‌ صعب‌العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید. »

⚖️ مطالعه بیشتر: فریب در ازدواج و حکم آن در سال 1401 ⚖️

البته در ادامه همین ماده آمده‌است که مواردی به غیراز آن‌چه در این ماده ذکر شده‌است نیز، با تشخیص قاضی، می‌تواند موجب سختی زن و مجوزی برای طلاق او از سوی دادگاه باشد. با توجه به پنج مورد ذکر شده در این ماده و آن‌چه درباره امکان وجود سایر موارد عسر و حرج برای زن در ادامه آن آمده‌است، شروط دوازده‌گانه‌ای در سند ازدواج قید شده‌است که موجب ایجاد وکالت در طلاق برای زن می‌شوند. شروط دوازده‌گانه ضمن عقد ازدواج که زن را وکیل در طلاق و وکیل در انتخاب وکیل برای شوهر در امر طلاق می‌کنند، به شرح زیر هستند:

«۱- استنکاف شوهر از دادن نفقه زن به مدت شش ماه به هر عنوان و عدم الزام او به تادیه نفقه و همچنین در موردی که اجبار شوهر هم ممکن نباشد.
۲- سوء رفتار یا سوء معاشرت زوج به حدی که ادامه زندگی را برای زوجه غیر قابل تحمل کند.
۳- ابتلای زوج به امراض صعب العلاج به نحوی که دوام زناشویی برای زوجه مخاطره آمیز باشد.
۴- جنون زوج در مواردی که فسخ نکاح شرعاً ممکن نباشد.
۵- عدم رعایت دستور دادگاه در مورد منع اشتغال زوج به شغلی که طبق نظر دادگاه صالح منافی با مصالح خانوادگی و حیثیت زوجه باشد.
۶- محکومیت شوهر به حکم قطعی به مجازات پنج سال حبس یا بیشتر یا به جزای نقدی که بر اثر عجز از پرداخت منجر به پنج سال بازداشت شود یا به حبس و جزای نقدی که مجموعاً منتهی به پنج سال بازداشت یا بیشتر شود و حکم مجازات در حال اجرا باشد.
۷- ابتلای زوج به هرگونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه به اساس زندگی خانوادگی خللی وارد آورد و ادامه زندگی برای زوجه دشوار باشد.
۸- زوج زندگی خانوادگی را بدون عذر موجه ترک کند. تشخیص ترک زندگی خانوادگی (تشخیص عذر موجه با دادگاه است) یا اینکه زوج شش ماه متوالی بدون عذر موجه از نظر دادگاه غیبت کند.
۹- محکومیت قطعی زوج در اثر ارتکاب به جرم و اجرای هرگونه مجازات اعم از حد و تعزیر در اثر ارتکاب به جرمی که مغایر با حیثیت خانوادگی و شئون زن باشد. تشخیص اینکه مجازات مغایر با حیثیت و شئون خانوادگی است با توجه به وضع و موقعیت زن و عرف و موازین دیگر با دادگاه است.
۱۰- در صورتی که پس از گذشت پنج سال زوجه از شوهر خود به جهت عقیم بودن و یا عوارض جسمی دیگر، صاحب فرزند نشود.
۱۱- در صورتی که زوج مفقودالاثر شود و ظرف شش ماه پس از مراجعه زوجه به دادگاه پیدا نشود.
۱۲- زوج همسر دیگری بدون رضایت زوجه اختیار کند یا به تشخیص دادگاه نسبت به همسران خود اجرای عدالت نکند.»

همانطور که مشخص است، بسیاری از این شروط با موارد ذکرشده در ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی مشترک هستند و یا از دیگر مواد مربوط به فسخ نکاح و طلاق برگرفته شده‌اند.
اما شرایط سختی در زندگی زناشویی برای زن همواره محدود به این مواد نیست و دامنه بسیار وسیع‌تری دارد و اغلب اثبات آن بسیار دشوار است. به‌همین دلیل خوب است که زن در همان آغاز تصمیم‌گیری برای ازدواج، احتمال بروز مشکل در زندگی مشترک را درنظر بگیرد.
با درنظر گرفتن این احتمال، زن می‌تواند شرط وکالت در طلاق بدون هیچ قید و شرط را در ضمن عقد ازدواج بگنجاند و با امضای آن توسط مرد، زن این اجازه را پیدا می‌کند که برای انجام طلاق، به وکالت از طرف شوهر خود، اقدام کند. گرفتن وکالت در طلاق توسط زن از شوهر، آسان‌ترین راه طلاق برای زن است که می‌تواند ضمن عقد ازدواج و یا بعداز آن و با ثبت دریک دفتر ثبت اسناد رسمی صورت‌بگیرد.

⚖️ مطالعه بیشتر: با انواع طلاق و مهم ترین قوانین طلاق در سال 1401 آشنا شوید! ⚖️

بهترین وکیل برای طلاق سریع در تهران

بهترین وکیل برای طلاق سریع در تهران

اگر به دنبال انجام مراحل طلاق به سریع‌ترین حالت ممکن هستید، وبسایت وکیل-تِه امکان مشاوره با بهترین وکیل طلاق در تهران را برای شما فراهم کرده‌است. وکلای مجموعه ما با سال‌ها سابقه در امور مربوط به حقوق خانواده، می‌توانند شما را در هرچه سریع‌تر انجام‌شدن فرایند طلاق و پیشرفت مراحل آن راهنمایی کنند.

قوانین مهم طلاق

آن‌چه تا این قسمت درباره طلاق گفتیم، برگرفته از قوانینی بود که قانون‌گذار درباره طلاق وضع کرده‌است. اهم این قوانین در قانون مدنی، قانون حمایت از خانواده و آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از خانواده، بیان شده‌است. البته همان‌طور که گفته‌شد، زوجین می‌توانند شروطی را به شروط ضمن عقد ازدواج اضافه‌کنند که این شروط از جمله می‌تواند درباره شرایط طلاق باشد.
بسیار اهمیت دارد که زن و مرد پیش‌از ازدواج ، نسبت به قوانین مربوط به آن آگاهی داشته‌باشند و با آینده نگری، برای همه مشکلات احتمالی، راه‌حل مناسبی پیش‌بینی کرده‌‌باشند. بهترین راه آگاهی از قوانین مربوط به ازدواج و طلاق، مشاوره با یک وکیل دارای مهارت در امر خانواده است. چنین وکیلی همچنین می‌تواند شما را درباره تنظیم شروط ضمن عقد مربوط به طلاق نیز راهنمایی کند، تا در صورت نیاز، بتوانید مراحل طلاق را در سریع‌ترین زمان ممکن پیش‌ببرید.

⚖️ مطالعه بیشتر: وکالت در طلاق و مهم ترین قوانین آن در سال 1401 ⚖️

سخن پایانی درباره سریع‌ترین راه طلاق

تجربه زندگی مشترک جنبه‌های مختلف و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و زن و مرد با ورود به آن دنیای جدیدی را پیش‌روی خود می‌بینند که تا پیش‌از این با آن بیگانه بودند. با این تفاسیر، طبیعی است که پایان دادن به زندگی مشترک و خروج از این دنیای جدید نیز به سهولت انجام نشود و اصول و مراحل ویژه‌ای داشته‌باشد.
در این مطلب با معرفی شرایط مختلف طلاق، طلاق توافقی را به‌عنوان سریع‌ترین راه طلاق، معرفی کردیم. اما برای انجام طلاق توافقی نیز، لازم است که مراحل قانونی خاصی طی‌شود تا قاضی حکم طلاق را صادرکند. همواره مشاوره با یک وکیل می‌تواند به شما در به‌حداقل رساندن زمان انجام طلاق کمک‌کند. درصورت داشتن هرگونه سؤال درباره مراحل طلاق می‌توانید از قسمت تماس با ما با مشاوران مجرب وکیل‌-تِه درارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *