بلاگ

شکایت از پزشک زیبایی و روش های اثبات آن

شکایت از پزشک زیبایی و روش های اثبات آن

امروزه شکایت از پزشک زیبایی به دلیل افزایش روز افزون عمل‌های جراحی نسبت به قبل بسیار بیشتر شده است. همه کسانی که اقدام به جراحی زیبایی می‌کنند، به نتیجه مطلوب و مورد نظر خود پس از جراحی دست نمی‌یابند. هم‌چنین افرادی که عمل‌های زیبایی انجام می‌دهند، در برخی موارد علاوه بر عدم دسترسی به زیبایی مورد نظر، به یک سری صدمات جدی و حتی جبران ناپذیری نیز گرفتار می‌شوند. به همین دلیل تصمیم به شکایت از پزشک زیبایی خود می‌گیرند. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید؛ که از عملکرد پزشک زیبایی خود ناراضی بوده و قصد شکایت از او را دارید، باید بدانید که، تنها در صورتی شکایت از پزشک زیبایی برای شما نتیجه بخش است که از طریق روش‌های اصولی وارد شوید و هم‌چنین از حمایت کامل قانون برخوردار باشید. لطفا با ما همراه بمانید تا روش صحیح شکایت و تنظیم شکواییه از پزشک زیبایی و فواید اخذ وکیل برای این منظور را برای شما عزیزان شرح دهیم.

 

برای مشاوره رایگان و شبانه روزی با بهترین وکیل تهران همین حالا با ما تماس بگیرید!

 

روش شکایت از پزشک زیبایی

روش شکایت از پزشک زیبایی

شکایت از پزشک زیبایی به روش‌های متعددی امکان پذیر است. به این ترتیب شما می‌توانید از بین گزینه‌های موجود، گزینه ای را کهبرای اقدام به شکایت، راحت‌تر، می‌دانید و یا با توجه به شرایط شما مناسب تر به نظر می‌رسد، برای این منظور انتخاب کنید. البته ناگفته نماند که در صورت داشتن وکیل، انتخاب روش مناسب برای شکایت بسیار بهتر صورت خواهد گرفت. زیرا وکیل ماهر در این زمینه به دلیل داشتن تجارب بالا، کاملا اصولی و دقیق عمل کرده و با آگاهی کامل، اقدام به انتخاب گزینه ایده‌آل می‌کند. برای مثال هنگام مشکلات خانوادگی، مشاوره با وکیل خانواده بهترین راه حل است.
به طور کلی چند روش اصلی برای شکایت از پزشک جراحی زیبایی وجود دارد که این روش ها به شرح زیر هستند.

مطالعه بیشتر 📖 طلاق ایرانیان خارج از کشور و قوانین مهم آن در سال 1400

۱- شکایت انتظامی از پزشک زیبایی در دادسرای سازمان نظام پزشکی:

در صورتی که دلیل اصلی عدم حصول نتیجه مورد نظر شما از عمل جراحی زیبایی، تخلف پزشک زیبایی باشد، شما می‌توانید شکایت خود را به دادسرای سازمان نظام پزشکی ببرید. به عنوان مثال، هنگامی که پزشک زیبایی تعرفه‌های پزشکی را رعایت نکند، به جای تجویز داروهای اصلی، داروهای مشابه را تجویز نماید و…، در این حالت، چنان‌چه سازمان نظام پزشکی، عمل انجام شده توسط پزشک زیبایی را با توسل به اقدامات مقتضی نظیر انجام آزمایشات مورد لزوم، جلب نظر کارشناسی و…، تخلف تشخیص دهد؛ پزشک مورد نظر بنا به تبصره 1 ماده 28 قانون نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، حسب مورد، به یکی از مجازات‌های ذیل محکوم خواهد شد:

  • تذکر یا توبیخ شفاهی در حضور هیأت مدیره نظام پزشکی محل.
  • اخطار یا توبیخ کتبی به همراه درج در پرونده نظام پزشکی محل.
  • توبیخ کتبی با درج در پرونده نظام پزشکی و نشریه نظام پزشکی محل یا الصاق رأی در تابلو اعلانات نظام پزشکی محل.
  • محرومیت از اشتغال به حرفه‌های پزشکی و وابسته از سه ماه تا یک ‌سال در محل ارتکاب تخلف.
  • محرومیت از اشتغال به حرفه‌های پزشکی و وابسته از سه ماه تا یک سال در تمام کشور.
  • محرومیت از اشتغال به حرفه‌های پزشکی از بیش از یک سال تا پنج سال در تمام کشور.
  • محرومیت دائم از اشتغال به حرفه‌های پزشکی و وابسته در تمام کشور.

۲- شکایت در شورای حل اختلاف از پزشک زیبایی:

در صورتی که شکایت شما از پزشک زیبایی در زمره شکایت های ساده و کم اهمیت باشد، مرجع صالح برای شکایت از پزشک زیبایی، شورای حل اختلاف می‌باشد.

هم‌چنین در صورتی که شما تمایل به سازش و صلح با پزشک زیبایی، قبل از مراجعه به مراجع کیفری را داشته باشید، نیز می‌توانید به شورای حل اختلاف مراجعه نمایید. روند کار به این شکل است که پس از طرح شکایت در شورا به منظور مطالبه‌ی خسارت و دیه از پزشک زیبایی، آن‌گاه شورای حل اختلاف از شما و طرف دعوای شما دعوت می‌کند، تا در موعد مقرر و تعیین شده از قبل در محل حضور یابید. در صورتی که میانجیگری شورای حل اختلاف بین شما و طرف مقابل‌تان به سازش ختم شود و شما تصمیم به رضایت و صرف نظر از شکایت خود بگیرید، دیگر نوبت به طرح شکایت در دادگاه نخواهد رسید.

مطالعه بیشتر 📖 حکم قسم دروغ در دادگاه و عواقب آن در سال 1400

 

۳- شکایت از پزشک زیبایی در دادگاه‌های عمومی:

برای شما، امکان شکایت کردن از پزشک زیبایی، در دادگاه‌های عمومی نیز وجود دارد، البته در صورتی که عمل ارتکابی توسط پزشک مورد نظر، بر طبق قانون، وصف مجرمانه داشته باشد. از آن‌جایی که جرایم پزشکی هم دارای جنبه حقوقی و هم کیفری هستند، امکان رسیدگی به آن‌ها در دادگاه‌های عمومی نیز وجود دارد. در این رابطه، ماده ۴۹۵ قانون مجازات اسلامی، درباره معالجاتی که پزشک زیبایی خود رأسا انجام می‌دهد، بیان می‌کند:

«هرگاه پزشک در معالجاتی که انجام می‌دهد موجب تلف یا صدمه بدنی گردد، ضامن دیه است مگر آن‌که عمل او مطابق مقررات پزشکی و موازین فنی باشد یا این‌که قبل از معالجه برائت گرفته باشد و مرتکب تقصیری هم نشود و…».

هم‌چنین ماده ۴۹۶ قانون مجازات اسلامی، در ارتباط با معالجاتی که پزشک زیبایی با دستور به دیگری انجام می‌دهد، مقرر داشته است:

«پزشک در معالجاتی که دستور انجام آن را به مریض یا پرستار یا مانند آن صادر می‌نماید، در صورت تلف یا صدمه‌ بدنی ضامن است مگر آن‌که مطابق ماده 495 این قانون عمل نماید».

جهت پیگیری و احقاق حقوق تضعیف شده شما به واسطه پزشک زیبایی، لازم است که شما به دادگاه‌های عمومی مراجعه کرده و در آن‌جا طرح شکایت کنید. برای این منظور، باید به صورت حضوری به دادسرا مراجعه کرده و به اعلام شفاهی یا کتبی (در قالب دادخواست) جرم، بپردازید. هم‌چنین از طریق مراجعه حضوری به مرکز خدمات حقوقی قوه قضاییه یا ثبت الکترونیکی دادخواست در سامانه ثنا، نیز می‌توانید برای احقاق حق خود اقدام نمایید.

مطالعه بیشتر 📖 حبس تعزیری و جالب ترین قوانین آن در ایران!

۴- شکایت کیفری در دادسرای ویژه جرایم پزشکی:

اگر مایل هستید برای طرح شکایت خود از پزشک زیبایی‌تان به مرجع قضایی تخصصی در حوزه‌ی جرایم پزشکی مراجعه کنید، باید از طریق دادسرای ویژه جرایم پزشکی اقدام کنید. شما جهت طرح دعوا در این مرجع، باید هم‌چون طریق ذکر شده برای دادسراهای عمومی، اقدام به تقدیم دادخواست کنید.
پس از آن‌که شما به طرح شکایت، از طریق ارائه دادخواست به این مرجع، اقدام می‌کنید. موضوع جهت رسیدگی به کمیسیون‌های پزشکی ارجاع می‌گردد. اگر پس از بررسی و تحقیقات به عمل آمده تخلف و قصور پزشک زیبایی محرز گردد، مراتب به اطلاع شعبه‌ی رسیدگی کننده به پرونده، رسیده و در پی آن پزشک به همراه تیم پزشکی برای ادای پاره‌ای از توضیحات فراخوانده می‌شوند. پس از این مرحله دو وضعیت می‌تواند به وجود بیاید، یا 1- دادسرا به این نتیجه می‌رسد که پزشک متخلف، مرتکب قصور نشده است؛ در این صورت قرار منع تعقیب صادر می‌کند یا 2- با توجه به قرائن و امارات قضایی به این نتیجه می‌رسد که احتمال درست بودن ادعای شاکی مبنی بر انجام عمل خلاف قانون، توسط پزشک زیبایی، وجود دارد که در این حالت، با صدور کیفرخواست پرونده را به دادگاه ارسال می‌کند تا دادگاه با توجه به محتویات پرونده، نظریه‌ی کارشناس و دفاعیات طرفین، اقدام به صدور رأی کند.

نحوه تنظیم شکوائیه برای شکایت از پزشک زیبایی

نحوه تنظیم شکواییه برای شکایت از پزشک زیبایی

نحوه تنظیم شکوائیه و دادخواست، از پزشک زیبایی، تفاوت چندانی با نحوه تقدیم دادخواست به دیگر مراجع کیفری ندارد. بنابراین برای تقدیم دادخواست، به مرجع صالح به منظور شکایت از پزشک زیبایی باید تمام نکات مقرر در قانون را رعایت کرده و همه تشریفات مورد نیاز برای آن را رعایت کنید. به طور کلی برای تنظیم شکوائیه جهت شکایت از عملکرد پزشک زیبایی باید تمامی موارد زیر را در آن درج کرد.

  • ذکر موضوع شکایت
  • ذکر تاریخ و محل وقوع جرم پزشک زیبایی
  • میزان زیان و نوع صدمه وارده به شما با ذکر تمام جزئیات
  • دلایل اصلی وقوع جرم بر اساس نظرات پزشکی قانونی، که نشان دهنده قصور و تخلف پزشک زیبایی است
  • مشخصات و نشانی شاهدان و مطلعان، در صورت امکان
  • مشخصات و نشانی پزشک متخلف یا مظنون در صورت اطلاع از آن 

مطالعه بیشتر 📖 عواقب رانندگی بدون گواهینامه و مجازات آن در سال 1400

  • ذکر نام و نام خانوادگی خود در برگه شکواییه
  • ذکر نام پدر
  • وضعیت تاهل
  • مذهب
  • شماره شناسنامه و شماره ملی
  • تابعیت خود
  • نشانی و آدرس دقیق محل زندگی به همراه کد پستی
  • شماره تلفن ثابت و همراه. 

کمک گرفتن از وکیل برای شکایت از پزشک زیبایی

کمک گرفتن از وکیل برای شکایت از پزشک زیبایی

شکایت از عملکرد پزشک زیبایی در هر کدام از مراجع صالح، یک کار کاملا تخصصی بوده و نیاز به داشتن اطلاعات جامع در این زمینه و دانش حقوقی دارد. بنابراین اگر شما در زمینه علم حقوق دانش کافی نداشته باشید؛ مطمئنا برای گرفتن حق و حقوق پایمال شده خود، کاری از پیش نخواهد برد. به همین دلیل نیاز به اخذ یک وکیل ماهر و کارکشته که پرونده‌‌های زیادی را در این زمینه پشت سر گذاشته است دارید.
کمک گرفتن از وکیل برای شکایت از پزشک زیبایی در پیشبرد طرح دعوی شما در مرجع صالح، بسیار موثر بوده و شما به راحتی موفق به دریافت تمام حق و حقوق قانونی خود خواهید شد. یک وکیل خوب و با تجربه، هدایت پرونده شما را بر عهده گرفته و تمام میان برهای موجود را قانون را برای گریز پزشک زیبایی از مجازات، تخلف و قصوری که انجام داده است می‌بندد. به این ترتیب با کمک وکیل پایه یک به شما و مشاوره حقوقی، هرگز حقوق‌تان تضییع نخواهد شد.

به هر حال وکیل متخصص در زمینه‌ی شکایت از پزشک زیبایی، هم تحصیلات عالیه حقوقی و هم تجارب مناسب و قابل اتکا، را در طی دوران فعالیت خود در این زمینه کسب کرده است. بنابراین با داشتن وکیل هرگز حقوق قانونی و به حق شما پایمال نخواهد گشت.
درخواست وکیل کیفری و سپردن پرونده خود به دست او زمینه موفقیت و اخذ نتیجه مطلوب برای شما را بسیار راحت خواهد کرد.

مطالعه بیشتر 📖 تبدیل حبس به جزای نقدی و مهم ترین قوانین آن در سال 1400

چه زمان می توان از پزشک زیبایی شکایت کرد؟

چه زمان می توان از پزشک زیبایی شکایت کرد؟

همان‌طور که مستحضر هستید: شغل پزشکی به صورت مستقیم با سلامتی و جان مردم در ارتباط می‌باشد. به همین دلیل جزو حساس‌ترین مشاغل به شمار می‌رود. حساسیت بالای این شغل و پیش‌گیری از آسیب به جان و سلامتی مردم، ایجاب می‌کند که مسئولان به واسطه وضع یک سری قوانین کامل و جامع بر عملکرد پزشکان نظارت کافی داشته باشند.
مسئولیت پزشک، یکی از مهم‌ترین مباحث رشته پزشکی است که به موجب آن هر گونه آسیب وارده به جان و سلامتی مردم به دلیل تخلف و قصور پزشک، سبب ایجاد مسئولیت حقوقی، قضایی و یا انتظامی، برای او می‌شود. نکته‌ی مهمی که در این‌جا باید به آن توجه کرد، این است که عمل ارتکابی از سوی پزشک زیبایی یا در دسته‌ی تخلفات قرار می‌گیرد یا در دسته‌ی جرایم که در ادامه به شرح هر یک خواهیم پرداخت. عمل پزشک زیبایی در صورتی ذیل عنوان تخلف قرار می‌گیرد که در قالب یکی از مصداق‌های تعیین شده در تبصره 1 ماده 28 قانون سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، ظهور و بروز پیدا کند، در این حالت مسئولیت، از بابت عمل مورد نظر، فقط جنبه‌ی انتظامی خواهد داشت. اما گاهی عمل مورد نظر، به دلیل دارا بودن عناصر تشکیل‌دهنده‌ی جرم، ذیل عنوان عمل مجرمانه قرار می‌گیرد. این عناصر عبارتند از: عمل مجرمانه، قانون‌گذار آن عمل را جرم دانسته و برای آن مجازات تعیین کرده باشد، وجود قصد مجرمانه و رابطه‌ی سببیت. در صورتی که بتوان وجود تمام این ارکان را در فعل انجام گرفته از سوی پزشک اثبات کرد، جرم محقق شده است.

نحوه شکایت از پزشک زیبایی بینی

نحوه شکایت از پزشک زیبایی بینی
در بین انواع مختلف عمل‌ زیبایی، عمل بینی را می‌توان با اختلاف، یکی از شایع‌ترین موارد دانست. زیرا که به دلیل نقشی که شکل بینی در زیبایی صورت دارد، اکثر افراد خواهان زیبا کردن شکل بینی خود از طریق عمل جراحی هستند. گاهی اوقات نیز دلیل روی آوردن به عمل جراحی بینی، می‌تواند مشکلات تنفسی و… باشد. به هر صورت، افراد چه به دلیل زیبایی چه به دلیل پزشکی یا هر علت دیگری که به پزشک زیبایی، برای انجام عمل جراحی بر روی بینی خود مراجعه کنند، یکی از مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شوند، عوارض بعد از عمل است. این عوارض تا حدودی طبیعی بوده و ممکن است برای همه پیش بیاید ولی مسئله از جایی شروع می‌شود که این عوارض جنبه‌ی جدی‌تری پیدا کرده و برای فرد ایجاد مشکل می‌کنند. از جمله عوارض بعد از عمل جراحی بینی عبارتند از: بی حسی دائمی در بینی، ظاهر نامطلوب بینی، خون دماغ شدن‌های پی در پی، ایجاد مشکلات تنفسی و…. در صورتی که هر یک از عوارض پیش گفته بیش از اندازه‌ی معمول طول کشیده و در دوران نقاهت بعد از عمل رفع نشوند، فرد می‌تواند از پزشک زیبایی مورد نظر با رعایت شرایطی شکایت کند.
برای شکایت از پزشک زیبایی، در اولین مرحله باید توجه داشته باشید که چنان‌چه فردی بینی خود را عمل کرده و به عنوان مثال از ظاهر بینی خود پس از عمل، به دلیل سلیقه‌ی شخصی، رضایت نداشته باشد؛ نمی‌تواند به این علت از جراح خود شکایت کند. اما آسیب عرفی به زیبایی فرد، به وجود آمدن مشکلات تنفسی و… می‌تواند مبنای حقوقی مورد قبولی برای طرح شکایت بر علیه پزشک زیبایی باشد.
پس از این‌که دریافتید مبنایی مورد قبول برای طرح شکایت دارید، حال نوبت به این می‌رسد که ثابت شود، آسیب و ضرر و زیان وارده به شما ناشی از تقصیر پزشکتان است. تشخیص این امر با پزشکی قانونی است که پس از انجام یک‌سری معاینات، در این‌باره به نتیجه‌ی قطعی می‌رسد.
در مرحله‌ی بعد باید مشخص شود که عمل ارتکابی پزشک، تخلف بوده است یا جرم. چرا که عمل مورد نظر، ذیل هر یک از این دو عنوان که قرار بگیرد، مجازات پزشک مورد نظر و مرجع صالح قضایی برای بررسی شکایت شما را معین خواهد کرد. اگر عمل مورد نظر جزو یکی از مصادیق تبصره 1 ماده 28 قانون سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران باشد، در آن صورت پزشک مرتکب تقصیر به معنای خاص کلمه شده و باید منتظر مجازات انتظامی باشد. در غیر این صورت، در صورت وجود عناصر جرم، پزشک مرتکب جرم شده است که، بنا به داشتن قصد یا نداشتن آن جهت آسیب رساندن به بیمار، جرم او می‌تواند عمد باشد یا شبه عمد. در این حالت، پزشک زیبایی محکوم به پرداخت دیه خواهد بود.

آیا عمل تغییر جنسیت جرم است

آیا عمل تغییر جنسیت جرم است - شکایت از پزشک زیبایی
امروزه عمل تغییر جنسیت، چه در ایران یا در سایر کشورهای جهان، بسیار رایج است. افرادی که اقدام به عمل تغییر جنسیت می‌کنند، به دلایل روانی یا فیزیکی خواهان تغییر جنسیت خود می‌باشند. باید بدانیم که این تمایل به تغییر، یک انحراف نیست بلکه یک بیماری است که نیاز به درمان دارد و این حق بشری هر فرد است که با هویتی که آن را برای خود واقعی می‌داند، زندگی کند در غیر این صورت دچار مشکلات متعدد روحی و روانی، خانوادگی و… خواهد شد. بر این اساس و هم‌چنین به موجب ماده 2 قانون مجازات اسلامی که بیان می‌کند:

«هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است جرم محسوب می‌شود»

از آن‌جایی که برای عمل تغییر جنسیت بر طبق مقررات مجازاتی تعیین نشده است، نمی‌توان این عمل را جرم به حساب آورد. پس فرد خواهان عمل تغییر جنسیت در صورتی که شرایط مورد نیاز برای انجام این کار را داشته باشد، باید، بر طبق بند 18 ماده 4 قانون حمایت از خانواده، برای طرح درخواست تغییر جنسیت، به دادگاه خانواده رجوع کند.

آیا سقط جنین جرم است

آیا سقط جنین جرم است - شکایت از پزشک زیبایی
در ابتدا لازم است که بدانیم، سقط جنین به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد. در صورتی که سقط، به علت درمانی بوده باشد، در این صورت، بر طبق ماده واحده قانون سقط درمانی مصوب مجلس شورای اسلامی و تبصره ماده 718 قانون مجازات اسلامی، سقط جنین جرم نبوده و در نتیجه مجازاتی نیز در پی نخواهد داشت. هم‌چنین در صورتی که سقط جنین به صورت خود به خودی (بدون اراده مادر یا فعل شخص ثالث)، رخ داده باشد نیز جرم نبوده و مجازاتی در پی نخواهد داشت. اما در صورتی که این سقط، به علتی جنایی رخ داده باشد، عمل مورد نظر جرم بوده و مرتکب بر طبق مواد 306، 622، 624 و… قانون مجازات اسلامی، حسب مورد، به مجازات مقرر قانونی محکوم خواهد شد.

نتیجه گیری

شکایت از پزشک زیبایی، یکی از شایع‌‌ترین پرونده های مرتبط با مسولیت‌های پزشکی ارجاع شده به محاکم است. از آنجایی که بسیاری از اشخاص پس از عمل جراحی زیبایی به نتیجه مطلوب دست نمی‌یابند، جهت گرفتن خسارات وارده از پزشک معالج خود اقدام به شکایت از او می‌کنند. این شکایت در اغلب موارد، در صورتی نتیجه بخش خواهد بود که با کمک‌های یک وکیل کارکشته همراه باشد.
زیرا مشاوره با وکیل و دریافت راهنمایی از او، یا سپردن هدایت کامل پرونده به وکیل جهت پیشبرد آن به نفع شما یک امر کاملا ثابت شده است. البته باید متذکر شویم که وکیل حقوقی و وکیل طلاق نیز برای این منظور امکانپذیر است. زیرا تمامی وکلایی گرانقدر کشور به دلیل داشتن دانش حقوقی بالا، قابلیت هدایت تمامی پرونده‌‌های حقوقی و کیفری را دارا هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *