بلاگ

مجازات حمل مواد مخدر چیست؟

جرم مواد مخدر هروئین

جرایم مرتبط با مجازات حمل مواد مخدر پیچیدگی‌های زیادی دارند، بر همین اساس قانون‌گذار حمل و نگهداری مواد مخدر و دیگر جرایم مربوط به آنها را از هم تفکیک کرده و برای هر یک از آنها مجازات ویژه‌ای را در نظر گرفته است. حمل مواد مخدر چه به روش قاچاقی و فوق گسترده و چه به صورت حمل مقدار کمی از آن با اهداف پایین‌تر اعم از مصرف یا فروش ماده مخدر همگی مشمول مجازات حمل مواد مخدر می‌گردند. در ماده 5 قانون اصلاحی قانون مبارزه با مواد مخدر و الحاق موادی به آن در سال ۶۷ مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر و نگهداری از آن از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام مقرر گردیده است که در ادامه به تشریح آنها خواهیم پرداخت. با وکیل ته همراه باشید.

_________________________________________________________________

بیشتر بخوانید: جعل امضا چیست

_________________________________________________________________

انواع مواد مخدر در قانون

مخدر به ماده خالص و یا ترکیب ساده‌ای می‌گویند که استعمال آن برای فرد اعتیاد و وابستگی شدیدی به وجود می‌آورد و اثرات فوق‌العاده ناخوشایند جسمی و روحی بر شخص خواهد گذاشت. از نظر قانونی مواد مخدر به چهار گروه زیر تقسیم‌بندی می‌گمی‌شوندردند:

مواد مخدر گیاهی: اعم از تریاک، مرفین، هروئین و کدئین
روان‌گردان‌های گیاهی: اعم از حشیش و کوکائین
مواد روان‌گردان صنعتی یا شیمیایی: اعم از شیشه، ال اس دی، اکستازی، نورجیزک، یخ و…
مواد مخدر مجاز: اعم از متادون، ترامادول، دیازپام، فنتانیل، اکسازپام و …

جرم مواد مخدر شیشه1

شرایط تحقق جرم حمل و نگهداری مواد مخدر

به موجب قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر موارد زیر در خصوص مواد مخدر، جرم محسوب می‌گردد:

کاشتن خشخاش و کوکایین به طور کل و همچنین کاشتن شاهدانه با هدف تولید مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی.
اموری همچون صادرات، واردات، ارسال و تولید انواع مواد مخدر یا روان‌‌گردان‌های صنعتی غیردارویی.
نگهداری، حمل، پخش، خرید، پنهان کردن، عرضه و فروش مواد مخدر یا روان‌‌گردان‌‌های صنعتی غیر دارویی.
تاسیس یا مدیریت محل به منظور مصرف مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیر دارویی.
مصرف مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیر دارویی به هر شیوه، جز در مواردی که به حکم قانون مستثنی شده باشد.
ساخت، تولید، خرید و فروش، نگهداری وسایل و لوازم و ابزار مرتبط با تولید و مصرف مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیر دارویی.
نگه داشتن یا مخفی کردن متهمان محکومیت مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیر دارویی که تحت تعقیب بوده و یا بازداشت شده‌اند.
قرار دادن مواد مخدر صنعتی و غیرصنعتی و یا ابزار و لوازم مصرف آن در مکانی با قصد اتهام زدن به دیگری.

جرم حمل مواد مخدر تریاک

طبق گفته وکیل کیفری تریاک یکی از مواد مخدر غیر صنعتی یا به بیانی سنتی بوده که بر اساس قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر، حمل و نگهداری آن جرم محسوب می‌شود و مشمول مجازات حمل مواد مخدر می‌شود. تریاک هم مانند انواع مواد مخدر دیگر اثرات بسیار مخربی بر جسم و روان شخص مصرف کننده و نیز جایگاه اجتماعی آنها در جامعه خواهد گذاشت. بر همین اساس قانون‌گذار با هدف پیشگیری از توزیع، تولید، مصرف و نگهداری آن مجازات‌های اعم از جریمه نقدی، شلاق و حبس و در مقادیر بالا اعدام را پیش بینی نموده است.

جرم مواد مخدر شیشه

مجازاتی که برای جرم حمل و نگهداری مواد مخدر صنعتی تعیین می‌شود بستگی به وزن آن ماده دارد. ولی نوع ماده تاثیری در مجازات نداشته و  مجازات آن در یک گروه قرار می‌گیرد. ماده ۸ قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر به موضوع جرم مواد مخدر شیشه پرداخته است. به موجب ماده مذکور هرگونه اقدام از جمله خرید و فروش، ارسال و حمل و نگهداری مواد مخدر صنعتی مثل شیشه جرم محسوب می‌گردد. ماده ۸ قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر مصوب 1376 در مواردی همچون صادرات، ساخت و تولید، پخش، نگهداری، ارسال، خرید و فروش یا حمل و اخفای مواد مرفین، کوکایین، هروئین و مشتقات شیمیایی آن برای مرتکب اشد مجازات را مورد پیش بینی قرار داده است.

جرم مواد مخدر هروئین

وکیل طلاق در خصوص این بلای خانمان‌سوز می‌گوید عناوین مجرمانه مختلفی در ماده ۸ اعم از واردات، اقدام به تولید، ساخت، صدور، پخش، ارسال، خرید و فروش، در معرض فروش قراردادن، نگهداری، اخفا و حمل کردن بیان شده است. چنانچه هر کدام از موارد مذکور ارتکاب یابد، با در نظر داشتن مقدار مواد شایسته مجازات حمل مواد مخدر خواهد بود.

مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر غیر صنعتی

مواد مخدر غیر صنعتی یا همان سنتی مواد مخدری است که به روش دستی و بدون آنکه از آزمایشگاه‌های پیشرفته استفاده شود، تولید می‌شوند. در این رابطه بایستی به موادی اعم از تریاک، گراس، بنگ، شیره، سوخته و تفاله تریاک اشاره داشت که به روش کاملا معین و دقیق در قانون مذکور معرفی گردیه‌اند. مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر غیر صنعتی از قرار زیر است:

مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر غیر صنعتی تا ۵۰ گرم مشمول جریمه نقدی به مبلغ ۳ میلیون ریال و ۵۰ ضربه شلاق می‌شود.
مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر غیر صنعتی بالای ۵۰ تا ۵۰۰ گرم مشمول جریمه نقدی ۵ تا ۱۵ میلیون ریال و ده تا ۷۴ ضربه شلاق است.
مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر غیر صنعتی بالای ۵۰۰ گرم تا ۵ کیلو گرم مشمول جریمه نقدی ۱۵ میلیون تا ۶۰ میلیون ریال و ۴۰ تا ۷۴ ضربه شلاق همراه با ۲ تا ۵ سال زندان است.
مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر غیر صنعتی بالای ۵ کیلوگرم تا ۲۰ کیلوگرم مشمول جریمه نقدی ۶۰ تا ۲۰۰ میلیون ریال و ۵۰ تا ۷۴ ضربه شلاق همراه با ۵ تا ۱۰ سال زندان و در صورت تکرار جرم مصادره دارایی و اموال و در صورت ارتکاب جرم برای سومین مرتبه اعدام است.
مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر غیر صنعتی بالای ۲۰ کیلوگرم تا ۱۰۰ کیلوگرم مشمول مجازات پیش بینی شده در بند ۴ همراه با ۲ میلیون ریال جریمه به ازای هر یک کیلوگرم همچنین اعدام و مصادره دارایی در صورت تکرار مجدد جرم است
مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر غیر صنعتی بالای ۱۰۰ کیلوگرم علی‌رغم اینکه مشمول مجازات شلاق شده، شایسته جزای نقدی و مجازات‌های پيش بينی شده در بند ۴ و ۵  و حبس ابد برای نخستین بار ارتکاب هم خواهد شد.

جرم مواد مخدر شیشه

مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر صنعتی

به گفته وکیل طلاق توافقی در قانون قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر، مجازات حمل مواد مخدر صنعتی نیز پیش بینی شده که به شرح زیر است:

اگر کسی موادی همچون کوکائین، هروئین، مرفین،و دیگر مشتقات شیمیایی را به کشور وارد کند یا اقدام به تولید، پخش، ارسال، خرید و فروش آن اقدام کند با در نظر داشتن مقدار مواد به ترتیب زیر ‌مجازات می‌شود:

تا ۵ سانتی گرم، از ۵۰۰ هزار ریال تا یک میلیون ریال جزای نقدی به همراه ۲۰ تا ۵۰ ضربه شلاق
بالای ۵ سانتی‌گرم تا ۱ گرم، از ۲ میلیون تا ۶ میلیون ریال جزای نقدی به همراه ۳۰ تا ۷۰ ضربه شلاق
بالای ۱ گرم تا ۴ گرم، از ۸ میلیون تا ۲۰ میلیون ریال جزای نقدی و ۲ تا ۵ سال زندان به همراه ۳۰ تا ۷۰ ضربه شلاق.
بالای ۴ گرم تا ۱۵ گرم، از ۲۰ میلیون تا ۴۰ میلیون ریال جزای نقدی به همراه ۵ تا ۸ سال زندان و ۳۰ تا ۷۴ ضربه شلاق
بالای ۱۵ گرم تا ۳۰ گرم، از ۴۰ میلیون تا ۶۰ میلیون ریال جزای نقدی به همراه ۱۰ تا ۱۵ سال زندان و ۳۰ تا ۷۴ ضربه شلاق.
بالای ۳۰ گرم، اعدام همراه به مصادره دارایی به جز هزینه امرار معاش خانواده محکوم برای یک زندگی متعارف.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *