بلاگ

نحوه ردیابی گوشی سرقت شده چگونه است؟

ردیابی گوشی سرقت شده

ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که با در نظر داشتن عدم شناسایی سارقین در این موارد، چگونه می‌توان به ردیابی گوشی سرقت شده امید داشت؟ همه چیز بستگی به دستگاه ردیابی و شماره سریال گوشی مربوطه دارد. جهت دستیابی به شماره سریال گوشی، لازم است کلید ستاره + مربع + ۶ + مربع را شماره گیری نموده، و بنا به گفته وکیل ته پس از گذراندن مراحل اداری مربوطه، اداره مخابرات از طریق شماره سریال ۱۵ رقمی گوشی، به پیگیری و ردیابی گوشی سرقت شده‌ اقدام نموده و سعی در یافتن مکان استفاده از گوشی می‌نماید.

__________________________________________________________

حتما بخوانید: کلاهبرداری رایانه ای چیست

__________________________________________________________

مراحل ردیابی گوشی سرقت شده

ردیابی گوشی در اپراتور همراه اول: چنانچه مشترک همراه اول هستید، می‌توانید بر اساس شیوه زیر شماره سریال(IMEI)  گوشی خود را برای اپراتور ارسال نمایید:

شماره گیری کد  # سریال گوشی *۲۱۴۱*۱۰*

ارسال کد ۲۱۴۱ به شماره ۱۰ (سامانه جامع پیامکی خدمات همراه اول)

در نهایت بعد از گذراندن این مراحل سرویس ردیابی گوشی شما  تا ده روز بعد از اخذ شماره سریال،  گوشی سرقت شده شما را جستجو کرده و در پایان نتیجه را از طریق پیامک به دارنده گوشی ارسال می‌نماید و از این طریق  مشترک سایر مراحل حقوقی را توسط مراجع ذی‌ربط پیگیری  می‌کنو. توجه کنید در صورت عدم موفقیت در ردیابی گوشی سرقت شده، می‌توانید جهت ردیابی اقدام و سرویس را دوباره فعال کنید.
ردیابی گوشی در اپراتور ایرانسل: مشترکین اپراتورهای  ایرانسل هم قادرند بر اساس شیوه زیر اقدام به ردیابی گوشی سرقت شده خویش نمایند.
با مرکز تماس ایرانسل از طریق شماره ۷۰۰یا ۷۰۳۳ از خطوط ایرانسل و ۰۹۳۷۷۰۰۰۰۰۰ یا ۰۹۳۷۷۰۳۳۰۰۰ از سایر خطوط امکان پذیر ارتباط برقرار کنند و نسبت به مسدود شدن سیم کارت خود اقدام کنند. سپس  طی مدت ۴۸ ساعت بعد از ثبت درخواست، نتیجه ردیابی به خط ایرانسلی که به وسیله آن با سامانه پیامکی تماس گرفته‌اید ارسال خواهد گردید.
در شرایطی که نتیجه ردیابی مثبت بود، پیامکی حاوی  زمان ردیابی و کد پیگیری  برای شما ارسال می‌شود و شما می‌توانید  با همراه داشتن کد پیگیری و زمان ردیابی به مراجع قضایی مراجعه نموده و نامه قضایی دریافت نمایید.

عواقب خرید گوشی‌های سرقت شده

اقدامات لازم جهت ردیابی گوشی سرقت شده

وکیل حقوقی در خصوص ردیابی گوشی سرقت شده می‌گوید: منتظر رسیدن به کلانتری نباشید تا شکایت کنید. نخستین کاری که بایستی انجام دهید، سوزاندن سیم کارت است که در اصطلاح فنی و تخصصی مسدود کردن سیم کارت فعال بر گوشی سرقت شده است. جهت مسدود کردن سیم کارت فعال بایستی به یکی از طریق زیر اقدام نمایید:

به شکل حضوری در نمایندگی اپراتورها تقاضای مسدود شدن سیم کارت را رد کنید. با این حال در این شرایط لازم است تا مدارک شناسایی خود را تقدیم نمایید. پس چنانچه سیم کارت مورد نظر به نام شخص دیگری باشد، بایستی همان شخص نسبت به سوزاندن خط اقدام نماید.

شیوه دیگر به طور غیر حضوری است. بایستی شماره مورد نظر اپراتور خود را شماره‌گیری کنید و تقاضای مسدود شدن سیم کارت را رد کنید. حتما ذکر نمایید که تلفن همراه با سیم کارت فعال سرقت شده تا در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد.

نحوه شکایت در رابطه با سرقت گوشی

وکیل کیفری جرم سرقت موبایل را از جمله رایج‌ترین جرائمی دانسته که در اکثر کشورها صورت می‌گیرد. ولی در کشورهای جهان سوم به دلیل افزایش آمار فقر، تورم و مشکلات اقتصادی و نیز عدم اطلاع اشخاص از اخذ سریال گوشی خود شیوع بیشتری دارد. جدای از اینکه چرا شکایت برای سرقت گوشی در بعضی از کشورها بالاتر از کشورهای دیگر بایستی به این نکته هم توجه داشت که اصلا نحوه شکایت و مجازات جرم سرقت گوشی به چه صورت است.
برای این کار بایستی به کلانتری یا دادسرا مراجعه نمایید؛ البته ما به منظور شکایت گوشی سرقت شده دادسرا را پیشنهاد می‌کنیم. زیرا شکایت شما پس از کلانتری هم به دادسرا ارجاع داده می‌شود و چنانچه شما از همان ابتدا به دادسرا مراجعه نمایید سرعت رسیدگی به پرونده افزایش پیدا خواهد کرد.
به منظور طرح شکایت لازم است نام خود را در قسمت شاکی ذکر کرده و اطلاعات لازم در رابطه با گوشی را نیز وارد نمایید. چنانچه به شخص خاصی مشکوک هستید، نام آن فرد را تحت عنوان مظنون نام ببرید نه متهم. علاوه بر این زمان و مکان وقوع جرم همراه با شرح اتفاق نیز لازم است ذکر گردد.

عواقب خرید گوشی‌های سرقتی

درصورتی که دلایل و مدارک معتبری وجود داشته باشد که خریدار به عمد برای خریدن گوشی دزدیده شده به محل خاصی مراجعه کرده است، و یا اینکه به دزدی بودن گوشی همراه آگاه بوده و همچنان از آن فرد خاص یا مغازه خاص خرید کند، محکوم به مجازات ماده 662 قانون مجازات اسلامی می‌شود.
چنین شخصی در هر حالتی مجرم تلقی می‌شود و دادگاه به دفاعیات وی توجه نخواهد کرد و بر اساس ماده 662 قانون مجازات اسلامی چنین مجازات خواهد شد: “هرکس با علم و اطلاع یا با وجود نشانه های اطمینان آور مبنی بر این که کالا سرقتی می -باشد اقدام به تحصیل، مخفی نمودن یا معامله کالا کند، برابر قانون مجازات اسلامی مجرم شناخته شده و به حبس از شش ماه تا سه سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.”

سرقت موبایل جزو کدام نوع سرقت است؟

سرقت گوشی موبایل حدی

اگر تلفن همراهی که سرقت می‌شود تمام شرایطی که در قانون مجازات اسلامی برای جرایم حدی تعیین شده است را همزمان داشته باشد، شخص سارق محکوم به مجازات سرقت حدی  می‌شود. بنابراین در صورتی که ردیابی گوشی سرقت شده شرایط لازم را داشته باشد، سارق برای بار اول به قطع چهار انگشت و برای بار دوم به قطع پا، برای بار سوم به حبس ابد و برای بار چهارم به اعدام محکوم می‌گردد.

 سرقت گوشی موبایل تعزیری

چنانچه سرقت گوشی شرایط سرقت حدی را نداشته باشد، مثل جرم سرقت از مغازه می‌توان آن را به شکل سرقت تعزیری تحت پیگیری و مجازات قرار داد. با وجود این سرقت تعزیری هم خود دارای انواع و اقسام گوناگونی است و امکان دارد که یک‌سری از سرقت‌های تعزیری مجازات‌های بیشتری داشته باشند و به اصطلاح سرقت تعزیری مشدد باشند.

نحوه ردیابی گوشی سرقت شده

مجازات فردی که مرتکب سرقت موبایل می‌شود چیست؟

وکیل خانواده می‌گوید باید به این موضوع توجه داشت که مجازات جرم سرقت گوشی به موجب قانون کاهش مجازات حبس تعزیری، گاهی و در صورت رضایت شاکی، قابل گذشت است و مجازات آن به موجب این قانون به نصف کاهش یافته است.
به عنوان مثال درصورتی که بهای گوشی همراه سرقت شده از 20 میلیون تومان کمتر باشد و سارق هم سابقه کیفری موثر نداشته باشد، جرم قابل گذشت محسوب می‌شود و شخص سارق نیز به مجازات یک ماه و نیم تا یک سال حبس و تا 74 ضربه شلاق محکوم می‌گردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *